Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 20 sty 2021, 23:36

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 gru 2020, 15:53 
Offline

Dołączył(a): 15 lis 2020, 15:10
Posty: 3
Szanowni forumowicze, mam taki oto problem:
według tablicy genealogicznej W. Wielądko Mikołaj Pruski h. Prawdzic miał z Anną Wyganowską trzech synów: Franciszka, Jana i Józefa. Według indeksów na genealodzy.pl Mikołaj i Anna w Zdziechowicach (par. Środa Wielkopolska) mieli dwóch synów Franciszka i Jana, zaś Antoni Józef był synem Anny i Michała.

Założyłam, że ojciec wszystkich dzieci to Mikołaj, a ktoś w księdze się pomylił i przez pomyłkę wpisał Michał. Zaś Antoni Józef od Wielądko i Józef z indeksów to to samo dziecko. Ale może to ja się mylę?

Wielądko podaje, że mąż Anny Wyganowskiej był herbu Prawdzic a wszystkie inne opracowania na jakie trafiłam, że herbu Leliwa. Skąd taka rozbieżność?

Co więcej w "Rodach szlacheckich w Wielkopolsce..." Skowrońskiego, podane jest nie tylko, że Mikołaj był herbu Leliwa, ale że i Antoni Józef był synem Anny i jednak Michała.

Będę wdzięczna za wszystkie sugestie, bo właśnie ten (Antoni) Józef jest dla mnie bardzo ważny.

Pozdrawiam
Dominika


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 gru 2020, 16:30 
Offline

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 235
Dzień dobry.
Prowadzę poszukiwania mojej przodkini Elżbiety Pruskiej, żony Rocha Chudzyńskiego/Chudzińskiego (czasem obie wersje tego nazwiska występują przez "H"). Ich syn Franciszek urodził się ok. 1780 roku. Na razie nie mogę tego małżeństwa (poza synem) umiejscowić. Wszystkie ślady prowadzą do parafii w Środzie Wielkopolskiej a we wspomnianych Zdzychowicach mieszkali zarówno Chudzyńscy jak i Pruscy. Będę wdzięczny za każdą informację.
Może to pani coś ułatwi ale wpisy dotyczące małżeństwa Mikołaja/Michała Pruskiego i Anny Wyganowskiej znajdują się także w parafii Bagrowo. W moich notatkach tenże Pruski występuje przemiennie jako Nicolaus jak i Michael.
Pozdrawiam - Leszek Wojciechowski.

_________________
@margallus
Poszukiwani:
Roch Chudzyński (Chudziński) - Elżbieta Pruska
Casimirus Kotecki - Marianna
Antoni Mokrzycki - Teresa (Pstrokońska ?)
Józef Piotrowski - Magdalena (XVIII/XIX w.)
Bartłomiej Piotrowski - Marianna Chudzyńska (ślub).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 gru 2020, 22:34 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4448
rakowiecka.dominika napisał(a):
Szanowni forumowicze, mam taki oto problem:
według tablicy genealogicznej W. Wielądko Mikołaj Pruski h. Prawdzic miał z Anną Wyganowską trzech synów: Franciszka, Jana i Józefa. Według indeksów na genealodzy.pl Mikołaj i Anna w Zdziechowicach (par. Środa Wielkopolska) mieli dwóch synów Franciszka i Jana, zaś Antoni Józef był synem Anny i Michała.

Wyjaśnić muszę jedną rzecz, otóż chrzty dzieci ze Zdziechowic są zapisywane w Środzie, Bagrowie, Grodziszczku i mogą być również w Czerlejnie.
Dowodem jest chrzest Antoniego Józefa Pruskiego.

Parafia Bagrowo, LB Maj 1762 r., s. 43 [b], wpis 2.

Antoni Józef
ur. dn. - brak wpisu
chrzest 16 maja 1762
chrztu udzielił ks. Remigiusz Justyński [brak w bazie]
rodzice Michał Pruski i Anna

Obrazek

Parafia Środa [Wielkopolska], LB s. 27, wpis 4. po prawej.

... bini nominis Antoni Józef
ur. dn. - brak wpisu
chrzest 16 maja 1762
chrztu udzielił ks. Remigiusz Justyński [brak w bazie]
rodzice Michał Pruski i Anna

Obrazek

cd będzie w temacie uzupełnień do genealogii P. Minakowskiego.

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 sty 2021, 11:30 
Offline

Dołączył(a): 15 lis 2020, 15:10
Posty: 3
Titas napisał(a):
Prowadzę poszukiwania mojej przodkini Elżbiety Pruskiej, żony Rocha Chudzyńskiego/Chudzińskiego

Nie trafiłam do tej pory na nich, ale prowadząc moje poszukiwania, będę miała te osoby na uwadze :)

DankaW napisał(a):
[chrzty dzieci ze Zdziechowic są zapisywane w Środzie, Bagrowie, Grodziszczku i mogą być również w Czerlejnie.
Dowodem jest chrzest Antoniego Józefa Pruskiego.


Widziałam uzupełnienia, bardzo dziękuję. A z czego może wynikać, że zapisy chrztów są powielane w różnych parafiach? W kręgu moich zainteresowań są głównie parafie z Mazowsza i z czymś takim jeszcze się nie spotkałam, ale może ja mało widziałam :)

I jak Państwo myślicie z czego wynika rozbieżność herbów Mikołaja Pruskiego: Prawdzic/Leliwa. Pan Wielądko się pomylił, czy może kiedyś rodzina Mikołaja posługiwała się herbem Prawdzic, a on "przeszedł" na Leliwę? Gdyby zmiana herbu była możliwa, to wydaje mi się to najbardziej prawdopodobne.

Pozdrawiam serdecznie i życzę wszystkiego dobrego w Nowym Roku


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 sty 2021, 16:37 
Offline

Dołączył(a): 11 paź 2007, 17:33
Posty: 265
Lokalizacja: Wschowa
Witam Noworocznie !

Dużo Zdrowia,gońmy wirusa,a kysz,łobuzie !

Odnośnie do powyższych danych w tym info.Niezastapionej Pani Danusi !

- Franciszek h.Leliwa Pruski *1753 Zdzychowice późniejsze Zdziechowice ch.14.11.1753 +15.07.1813 Zakrzewo
[ Syn Mikołaja *ca 1710 Graboszewo +18.09.1782 Zdzychowice posesora części Zdychowic,zapewnie wiano Żony
oż.29.10.1752 Bagrowo
Anna h.Łodzia Wyganowska *1727 Plaskowo ch.15.03.1727 Popowo Kościelne +18.01.1786
Mikołaj Pruski Syn Kazimierza i Bogumiły h.Szeliga Żychlińskiej z Ojca Świętosława + przed 1715 i Zofi h.Pomian Psarskiej+ po 1722
wdowy po 1v Stanisławie Wojciechu h.Wyskota Zakrzewskim ]
oż.22.07.1795 Zakrzewo
Franciszka h.Szeliga Rytelska *1765 + po 1827
/patrz dane o Potomstwie Projekt Poznań Suchorski Pruska/

- Urszula Katarzyna Pruska *1755 Zdzychowice ch.01.11.1755 + 05.01.1809 Gostyń ? czy to Ona ?

- Jan Pruski *1759 Zdzychowice + 01.06.1824 Pudliszki poch.Jeżewo
dz.Pudliszek i innych,rotmistrz Konfederacji Barskiej,konsyliarz Konfederacji Targowickiej,poseł na Sejm Wielki
sędzia pokoju kaliskiego
oż.ca 1795
Ludwika h.Ossorya Sczaniecka *1770 +10.10.1830 Pudliszki poch.Jeżewo Córka Stanisława
/ patrz dane o Potomstwie Projekt Poznań Łubiński Pruska /

- Antoni Józef Pruski * 1762 Zdychowice ch.16.05.1762 + ?
Antoni Józef używa imienia Józef - Jan i Józef Prusscy 28.06.1782 sprzedaja części w Zdychowicach Władysławowi Kurnatowskiemu
za 10 tys.zł/p,Franciszek Ich Brat służy w tym czasie w wojsku pruskim
dalsze losy Józefa do wyjaśnienia

- Konstancja Pruska +22.1778 Zdychowice panna ,czy Siostra powyższych do wyjaśnienia


- Antoni Józef Pruski Syn Kazimierza a Brat Mikołaja *1706 Graboszewo ch.03.02.1706 + 1738
oż.1737
Marianna Paprocka *+? 2v Kacper h.Śreniawa Kurowski

- Zofia Pruska *1737 Czeluścino ch.28.04.1737 Jarzabkowo +25.10.1808 Sroda Wlkp.
x ca 1770
Piotr Chudzyński *+? posesor Zdzychowic

- Franciszek Serafin Chudzyński * 1771 Zdzychowice ch.13.10.1771 +?

- Jadwiga Chudzyńska *1775 Zdzychowice ch.28.10.1775

- Stanisław Chudzyński * 1779 Zdzychowice ch.28.04.1779

gdzie umieścić Elżbietę Pruska żonę Rocha Chudzyńskiego,do dalszych ustaleń


Pozdrawiam
Mirek K.Paliszewski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 sty 2021, 17:42 
Offline

Dołączył(a): 11 paź 2007, 17:33
Posty: 265
Lokalizacja: Wschowa
Witam !

do powyższego.uzupełnienia

- Jan Pruski ch.10.07.1759
- Konstancja Pruska + 22.07.1778 Zdzychowice
- w genealogi Rodziny Rubachów znalazłem Jadwigę Chudzyńska +24.08.1848 Wysławice lat 70 oż,z Janem Rubachem
+16.02.1841 Bardo - czy Córka Piotra ?

- Józef Pruski w opracowaniach mylony jest z innym Józefem Pruskim *01.03.1778 +16.09.1850 Poznań
łowczycem przemyskim,dz.Grabu k/Czermina

Józef oż.02.03.1893 Wasowo kaplica dworska Rodziny Sczanieckich
Serafina h.Ossorya Sczaniecka *1784 Wasowo +23.07.1843 Karlsbad Córka Sylwestra dz.Wasowa i innych starosty średzkiego
Jej Siostra Monika Sczaniecka 1779-1803 jest w linii moich Antenatów
oż.Hiacynt Emeryk h.Wyskota Zakrzewski 1760-1831
1790 komisarz Komisji Porzadkowo-Cywilnej woj.kaliskiego,pyzdrskiego i konińskiego
w czasie obrad Sejmu Wielkiego przedstawiciel miast wielkopolskich w tym Wschowy,wybrany jednogłośnie Prezydentem miast
polskich
powstaniec kościuszkowski,na polach pod Mokotowem 05.09.1794 mianowany przez Kościuszkę płk.milicji lekkiej jazdy woj.
kaliskiego,szykanowany przez prusaków 17.06.1796 skazany na 6 tys.talarów kary,2 tys.talarów umorzono
ma mowę na Obchodach Żałobnych w Poznaniu 19.12.1817 za Duszę ś.p.Tadeusza Kościuszki
prezes Rady Administracyjnej Kaliskiego

Dziadek Józefa Pruskiego, Józef h.Leliwa Pruski *23.03.1686 +19.08.1805 w Grabiu lat 119 !
dane podaje T.Żychliński Złota Księga Szlachty Polskiej Rocznik 3 str.304

Pozdrawiam
Mirek K.Paliszewski Wschowa


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 sty 2021, 17:55 
Offline

Dołączył(a): 11 paź 2007, 17:33
Posty: 265
Lokalizacja: Wschowa
sorki !

ślub Józefa Pruskiego i Serafiny Sczanieckiej 02.06.1803 Wasowo
patrz Projekt Poznań Pruski Szczaniecka

Mirek K.Paliszewski
PS Pruscy z Grabu i Zdzychowic mieli wspólnych Antenatów


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 sty 2021, 19:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4448
mirke napisał(a):
...
- Franciszek h.Leliwa Pruski *1753 Zdzychowice późniejsze Zdziechowice ch.14.11.1753 +15.07.1813 Zakrzewo
[ Syn Mikołaja *ca 1710 Graboszewo +18.09.1782 Zdzychowice posesora części Zdychowic, zapewnie wiano Żony
oż.29.10.1752 Bagrowo
...

W stwierdzeniu, że Zdziechowice były wianem żony byłabym ostrożna.
Mikołaj występuje jako chrzestny (o ile dobrze pamiętam) w 1746 lub 1747 r., z zapisem "ze Zdzychowic", czyli sporo przed ślubem.

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 sty 2021, 22:13 
Offline

Dołączył(a): 15 lis 2020, 15:10
Posty: 3
To ja może napiszę po prostu, dlaczego tak mnie to nurtuje. Jakiś czas temu znalazłam przez internet swojego krewnego, który mieszka w USA. Mamy wspólnego przodka przy czym on jest potomkiem z pierwszego małżeństwa, a ja z drugiego. Ten krewny w rodzinnych pamiątkach znalazł kartkę papieru z herbem podpisanym „Pruski”. Znalazłam informację, że herb nazywa się Prawdzic.

Zaczęłam szukać przodków tego mojego krewnego, aż trafiłam na Antoniego Pruskiego, który zmarł w Brochowie (Mazowsze) w 1835 r. w wieku 75 lat. Nie ma żadnej informacji, że był szlachetny (przynajmniej nie ma nic w indeksie, akt nie jest dostępny w internecie). Ale mimo to, jestem przekonana, że to trzeci syn Mikołaja Pruskiego: nazwisko w Wielkopolsce nie jest popularne, a tego Antoniego od Józefa Antoniego urodzonego dzielą tylko dwa lata, co do urodzenia. Przejrzałam teki Dworzaczka. Moim zdaniem mogło być tak: kiedy jeden z braci był w wojsku, Józef Antoni dogadał się z drugim bratem, że sprzedadzą swoją część posiadłości. Kiedy pierwszy brat wrócił z wojska zrobił awanturę, dogadał się z drugim bratem, że odkupią swoją część (co im się udało), ale Józef Antoni na dobre pokłócił się z braćmi i bez ziemi i pieniędzy postanowił szukać szczęścia gdzie indziej, może nawet posługując się tylko drugim imieniem, żeby go nie było łatwo znaleźć.

Wiem, że jeżeli Antoni z Mazowsza nigdzie nie ma nigdzie wpisanych rodziców, to historia może być mocno naciągana. Ale babka tego mojego krewnego, kiedy przeprowadzała się za ocean, miała już dwójkę dzieci, to był początek ubiegłego wieku, zakładam, że wzięła tylko najpotrzebniejsze rzeczy oraz rzeczy do których była na prawdę przywiązana. Spokoju tylko mi nie daje, czego na kartce był herb Prawdzi, a nie Leliwa skoro Mikołaj Pruski posługiwał się herbem Leliwa. A Państwo, co o tym myślicie?

Bóg zapłać, jeśli ktoś doczytał do końca :D


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL