Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 10 gru 2018, 21:00

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 lis 2018, 23:04 
Offline

Dołączył(a): 18 lis 2018, 21:52
Posty: 10
Dzień dobry,

Szukam Andrzeja de Seydlitz. Jest chyba w jakiś sposób powiązany z Józefem de Seydlitz, pułkownikiem Korpusu Weteranów, synem Jana Seydlitza i Kuneundy z Białoskórskich. Józef zmarł w 1835 w Warszawie, a szukany przeze mnie Andrzej występuje jako świadek w akcie tego zgonu (stad przypuszczenia, ze sa jakos ze soba powiazani). Wiem tez, że Józef urodził się we wsi Chłapowo (woj. kaliskie) w 1755. Wiem, ze Andrzej urodzil sie ok roku 1813. Nie wiem niestety gdzie i czyim byl synem (raczej nie Józefa, bo w akcie zgonu napisane jest, że Józef pozostawił dwóch innych synów). Ponieważ nie mogę znaleźć aktu urodzenia Andrzeja w Warszawie, pomyslałem, że poszukam go w Chłapowie skąd chyba pochodzi rodzina.

Możliwe też, że Andrzej może być synem Gabriela Seydlitz (brata Józefa) urodzonego ok 1775 we wsi Wolica Pusta parafia Mieszków w Wielkim Księstwie Poznanskim.

Czy w internecie są dostępne skany metryk z tego regionu?

W dokumentach czasami pojawia sie inny zapis tego nazwiska - Seydlitz, Seidlitz, Zaydlic, Zajdlic, Zaydlicz.


pozdrawiam serdecznie
Piotrek

_________________
pozdrawiam Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, 00:36 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 2426
Jeśli chodzi o Chłapowo położone wówczas w Wielkim Księstwie Poznańskim, to należała ta wieś do parafii Grodziszczko.
Niestety, metrykalia są zachowane dopiero od 1804 r., wcześniejsze się nie zachowały, choć były.

_________________
Pozdrawiam Danka
w.danka.w@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, 09:07 
Offline

Dołączył(a): 18 lis 2018, 21:52
Posty: 10
A czy są dostępne skany w internecie?
Mnie najbardziej interesuje teraz rok 1812-13

_________________
pozdrawiam Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, 09:22 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 2426
Niestety nie, ale chyba Grodziszczko jest zindeksowane na Genetece.

_________________
Pozdrawiam Danka
w.danka.w@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, 09:28 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 lut 2013, 22:28
Posty: 567
Lokalizacja: Wrocław
Widziałeś ten wpis?
Parafia katolicka Niepruszewo, wpis 6 / 1814
Saturnin Andreas Seydlitz (29 lat)
Ignatia Angela Żerońska (26 lat)

Razem z komentarzem:
Saturnin Andrzej h.Korzbok Seydlitz *25.11.1785 Kossowo + 1845
kpt.jazdy Ksiestwa Warszawskiego,powst.1830/31
[syn Józefa *19.03.1755 Chłapowo + 01.04.1835 Warszawa gen.mjr WP
uczestnika wojny 1792,powst.kosciuszkowskiego

Zapewne o tego Andrzeja chodzi w akcie zgonu Józefa.

_________________
Z rewerencjami
Piotr Lis

Burzyński i Kotecki (Kociałkowa Górka, Czerlejno)
Błażejewski (Krzywiń), Dubisz (Strzyżew, Bieżyń)
Baranowski (Jurkowo, Rąbiń), Bukowiecki (Jurkowo)
Szuleta (Wrząca i Racławice), Kurzawa (par. Goszcz i Giżyce)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, 09:49 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 lut 2013, 22:28
Posty: 567
Lokalizacja: Wrocław
Ty szukasz Andrzeja de Seydlitz, który był mężem Anny Dekudowskiej (Dekurowskiej)?

Ich trójka dzieci:
1. Antoni Józef de Sejdlitz, ur. 1840 w Warszawie
2. Władysława Ludwika de Sejdlitz, ur. 1842 w Warszawie
3. Aleksander Marian Edward de Seydlitz, ur. 1854 w Warszawie

_________________
Z rewerencjami
Piotr Lis

Burzyński i Kotecki (Kociałkowa Górka, Czerlejno)
Błażejewski (Krzywiń), Dubisz (Strzyżew, Bieżyń)
Baranowski (Jurkowo, Rąbiń), Bukowiecki (Jurkowo)
Szuleta (Wrząca i Racławice), Kurzawa (par. Goszcz i Giżyce)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, 10:44 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 2426
W uzupełnieniu informacji Piotra

Teki Dworzaczka

34033 (Nieporuszewo)
1814.29/9. (Grodziszczko) M. Saturnin Andrzej baron de Seydlitz mł. l. 29 mieszk. w 0bjezierzu x M. v. Ignacja Aniela Zerońska l. 26, z Gr. -- M. Karol Z. dz. Grodziszczka i Brzozy, Wawrzyniec hr. Starzeński dz. d. Wierzeja i Grzebienisko i in.

_________________
Pozdrawiam Danka
w.danka.w@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, 11:06 
Offline

Dołączył(a): 18 lis 2018, 21:52
Posty: 10
Piotrze - tak - szukam tego Andrzeja od Anny Dekudowskiej (aczkolwiek wydaje mi sie, ze ona nazywala sie Dekutowska. Wprawdzie w aktach chrztu dzieci jest Dekudowska, albo Dekurowska, ale wydaje mi sie, ze to jest jej akt urodzenia nr 92 http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... 564&y=1456). Zalezy mi na znalezieniu jego rodzicow, bo niestety utknalem na nim w moich poszukiwaniach.

Co do wymienionych dzieci to jedna uwaga - Wladyslaw Ludwik to chlopiec, nie dziewczynka.

Co do Saturnina, to inna osoba, aczkolwiek bardzo dziekuje za te dane (czy masz moze skan tego aktu?). One dla mnie sa tez bardzo pomocne i wazne. Tu jest ten akt zgonu nr 256 Jozefa de Seydlitz, w ktorym jest mowa o obu panach - Andrzeju i Saturninie - http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... &x=168&y=0.

Widze, ze kazda kolejna osoba rodzila sie w innym miejscu :? , nie bedzie wiec latwo wyszukiwac danych kolejnych osob.

_________________
pozdrawiam Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, 20:52 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 lut 2013, 22:28
Posty: 567
Lokalizacja: Wrocław
Tak, faktycznie mój błąd, chodziło o Władysława Ludwika.
Trop jest zapewne słuszny, bo nazwisko Dekutowski/a występuje częściej niż Dekudowski.

Może trzeba Andrzej był synem Saturnina? Pokrewieństwo jakieś musi być zapewne. Zwróciłbym uwagę na Niepruszewo, może tam się rodził.

Widziałeś ten akt ślubu?
https://szukajwarchiwach.pl/72/184/0/-/ ... /#tabSkany

A znalazłeś akt ślubu Andrzeja de Seydlitz i Anny Dekutowskiej? Wynika z tego, że ich ślub to około 1839 rok.

_________________
Z rewerencjami
Piotr Lis

Burzyński i Kotecki (Kociałkowa Górka, Czerlejno)
Błażejewski (Krzywiń), Dubisz (Strzyżew, Bieżyń)
Baranowski (Jurkowo, Rąbiń), Bukowiecki (Jurkowo)
Szuleta (Wrząca i Racławice), Kurzawa (par. Goszcz i Giżyce)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lis 2018, 09:56 
Offline

Dołączył(a): 18 lis 2018, 21:52
Posty: 10
Andrzej raczej nie byl synem Saturnina, bo w akcie zgonu Jozefa mowa jest, ze zostawil po sobie tylko dwoch synow Saturnina i Tymeona (tak wogole to Jozef mial 5 synow: Saturnina, Emeryka i Korneliusza z pierwsza zona Teofilia Zabielska oraz Koronata i Jana Tymoteusza z druga zona Anna Żmudzinska).
Andrzej w tym akcie zgonu wystepuje jako swiadek (wiec pewnie ktos bliski), ale nie jest wymieniany wsrod synow zmarlego.

Niestety nie znalazlem aktu slubu Andrzeja z Dekutowska. Szukam w Warszawie. Z aktu urodzenia Anny Dekutowskiej wynika, ze jej rodzice mieszkali w Warszawie ul Nowolipie 2457. Moze wiesz który to byl Cyrkul lub parafia?
Masz racje ten slub powinien byc w 1838-39. W 1838 Anna miala 18 lat, a w 1840 urodzila dziecko (chyba pierwsze).

Szukam tez aktu zgonu Andrzeja. Pewnie po roku 1856, bo wtedy urodzil sie jego syn Aleksander. Rodzina mieszkla glownie na Starym Miescie (par. św. Jana) lub Nowym Miescie (par Nawiedzenia NMP), ale Andrzej jak widze jezdzil po okolicy (dwoch pierwszych synow urodzilo sie na Warszawa Warzyszew - Mlociny). Potem jego syn Aleksander przeniosl sie do parafii św Barbary (nie wiem czy z ojcem czy sam?). Tak wiec obszarow do przeszukania jest sporo :D

Bardzo ciekawy ten akt slubu, ktory podeslales. Nie widzialem go wczesniej. Rozwial kilka watpliwosci (np. wiedzialem, ze Emeryk mial zone Emilie Seydlitz, ale myslalem, ze ta zbieznosc nazwisk to pomylka, a oni naprawde byli daleka rodzina). Pojawily sie tez nowe watki, bo swiadkiem byl jakis Julian Seydlitz, o ktorym slysze pierwszy raz).

Widac, ze Emeryk zamieszkal w Warszawie ul. Żyzna nr 2012 od 1820 r (nie wiem czy wtedy wogole przybyl do Warszawy, czy to tylko zmiana adresu). Mial wtedy 37 lat, wiec nie musialo to oznaczac przyjazdu do Warszawy razem z ojcem Jozefem. Jozef mial wtedy druga zone Jozefine Moszynska. Ich syn Jan Tymoteusz urodzil sie 1811 w Łęczycy, wiec Jozef musial przyjechac do Warszawy po 1811.

Wyglada na to, ze na poczatku XIX w rodzina Seydlitzow przenosila sie z poznanskiego do Warszawy. Kolejne osoby docieraly do miasta i pewnie na poczatku mieszkaly u rodziny (blizszej lub dalszej), a potem przeprowadzaly sie na swoje. Np. do wspomnianego wyzej Emeryka sprowadzila sie (pewnie z rodzina) Emilia. Przez rok mieszkali w tym samym domu, a po roku sie pobrali (pokrewienstwo w 3 linii).

_________________
pozdrawiam Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lis 2018, 10:46 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 lut 2013, 22:28
Posty: 567
Lokalizacja: Wrocław
Julian Seydlitz zmarł w 1824 roku:
https://szukajwarchiwach.pl/72/188/0/-/ ... /#tabSkany
"Rodem z województwa kaliskiego" - to określenie pojawia się któryś raz w sumie.

W akcie ślubu Emeryka pojawia się chyba taki zapis (przynajmniej tak go interpretuję): od dwóch lat w Warszawie.
Jego pierwsza żona zmarła w parafii Kucharzewo (Kucharzew?), ale nie wiem, o którą parafię może chodzić.

Ale jeżeli Andrzej był synem Saturnina, to był wnukiem Józefa, więc w akcie zgonu nie byłby wymieniony wśród jego synów :)
Nowolipie to Cyrkuł III, tak wynika z taryfy domów Warszawy.

Zauważ, że dla parafii w Wawrzyszewie (czyli tej, gdzie urodziło się dwoje dzieci Andrzeja i Anny) brakuje rocznika 1839:
https://szukajwarchiwach.pl/72/173/0/-#tabJednostki

Z ciekawostek - strona 11:
http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=21491

Z archiwum dra Wojciecha Skowrońskiego - od strony 29:
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=222812

_________________
Z rewerencjami
Piotr Lis

Burzyński i Kotecki (Kociałkowa Górka, Czerlejno)
Błażejewski (Krzywiń), Dubisz (Strzyżew, Bieżyń)
Baranowski (Jurkowo, Rąbiń), Bukowiecki (Jurkowo)
Szuleta (Wrząca i Racławice), Kurzawa (par. Goszcz i Giżyce)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lis 2018, 21:31 
Offline

Dołączył(a): 18 lis 2018, 21:52
Posty: 10
Julian chyba ten sam co w akcie slubu Emeryka. Niestety duzo wiecej mi to nie daje, bo nie ma podanych rodzicow. Swoja droga ciekawe, ze umiera w Warszawie, gdzie jest sporo jego rodziny, a akt zgonu zglaszaja osoby, ktore znaja tylko jego imie i nazwisko (nie znaja rodzicow i nie wiedza dokladnie skad pochodzil).

Co do Andrzeja i Saturnina to masz Piotrze racje - Andrzej moglby byc synem Saturnina (wtedy zapis w akcie zgonu Jozefa bylby prawidlowy). Problem polega tylko na tym, ze Saturnin wzial slub we wrzesniu 1814, a Andrzej urodzil sie w 1813 (tak wynika ze wszystkich aktow chrztu jego dzieci). Oczywiscie mozliwe jest, ze przy spisywaniu tych aktow urodzen Andrzej podawal inna ilosc lat niz mial w rzeczywistosci (tak czasami bywalo).

Istnieje tez mozliwosc, ze Andrzej byl synem (lub wnukiem) Gabriela Seydlitza i Heleny Goczałkowskiej. Jak na syna to chyba troche za duza roznica wieku (Helena musialaby urodzic go w wieku 53 lat). Gabriel i Helena mieli dwie corki Emilie, ktora wyszla za Emeryka (patrz powyzej) oraz Konstancje (niestety nic wiecej o niej nie wiem poza tym, ze obie urodzily sie ok 1785 r). O innych dzieciach Gabriela nie wiem, co nie oznacza, ze ich nie mial.

W akcie zgonu Gabriela wystepuje za to jako swiadek Emilian Seydlitz (lat 21, a wiec ur ok 1830). Nie wiem kto to, ale jest napisane, ze jest "przy familii zostajacy". Moze wnuk Gabriela? Skoro odziedziczyl nazwisko to oznaczaloby, ze Gabriel jednak mial syna (potencjalnego ojca Andrzeja). Chyba, ze on byl synem Emeryka i Emilii (nieprzypadkowy wybor imienia - Emilian syn Emilii :D )

akt zgonu Gabriela:
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.ph ... 345&y=1262

Wrzucilem to co wiem o rodzinie Seydlitzow do drzewa na MyHeritage (mam nadzieje, ze mozna to odczytac bez logowania sie). Moze taka wizualizacja pomoze w polaczeniu tych osob.
https://www.myheritage.pl/site-family-t ... lyTreeID=2

_________________
pozdrawiam Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lis 2018, 20:54 
Offline

Dołączył(a): 11 paź 2007, 17:33
Posty: 195
Lokalizacja: Wschowa
Witaj Piotrze !

Poszukaj u prof.Dworzaczka wpisz Zaydlic
koligacje tej Rodziny z moimi Antenatami

Mirek K.Paliszewski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 lis 2018, 21:02 
Offline

Dołączył(a): 18 lis 2018, 21:52
Posty: 10
Mirku,
dziekuje za informacje.
Rzeczywiscie jest tam sporo ciekawych danych.

Znalazlem np dwie dosc istotne informacje na temat Jozefa Seydlitza.

42479 (Poznań - Sw. Mikołaj)
1789.13/4. Karol January Konrad s. G. Józefa Zaydlic i Teofili Zabielskiej, chorężych wojsk kor. -- G. Adam Zaydlic i V. Agn. Z-wna, ass. przy cerem. Wojc. Groffen kap. reg. dział. i taż Agn. Z-wna


Jesli dobrze to odczytuje to dn 13 kwietnia 1789 w Poznaniu (par sw Mikolaja) odbyl sie chrzest Karola Januarego Konrada Seydlitza, syna Józefa Seydlitza (chorazego wojsk koronnych) i Teofilii Zabielskiej. Świadkami byli Adam Seydlitz i Agnieszka Seydlitzówna, oraz przy ceremonii asysteowal Wojciech Groffen kapitan reginemtu dzial????. Cos chyba na koncu pomylilem przy odczytywaniu, bo ta Agnieszka pojawia sie jeszcze raz.
Ale jesli reszta sie zgadza to oznacza, ze Jozef mial jeszcze jednego syna o kotrym nie wiedzialem.

Jest tez drugi fragment:

28620 (Poznań, Fara - kość. Św. Marii Magdaleny)
1781.25/VIII. G. Józef Zaydlic x Apolinja Swienarska v. -- G. Jan Komecki (?) i Fózefa Swienarska

Jak rozumiem dnia 25 sierpnia 1781 Józef Seydlitz wzial slub z Apolinją Swienarską córką Jana Komeckiego i Józefy Swiniarskiej.

Troche dziwne, ze panna mloda miala nazwisko po matce, a nie ojcu?
Zapis ten swiadczy o tym, ze Jozef mial trzecia zonę (a tak naprawde pierwsza :D ), ktora pewnie zmarla zaraz bezdzietnie, bo w 1883 urodzil sie jego syn Emeryk (z Teofilii Zabielskiej).


Tak przy okazji - co oznacza to "G." przed imieniem Józef lub Jan?

_________________
pozdrawiam Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lis 2018, 22:10 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3322
Lokalizacja: Poznań
W ślubie z dnia 25.08.1781r. nie ma podanych rodziców nowożeńców.
Józef Seydlitz i Apolonia Swinarska panna, nowozaślubieni (więc raczej nie był wdowcem - w innych aktach jest to wyraźnie zaznaczone)
Świadkowie :Joannes Homecki (nie Komecki) i Józefa Swinarska
Wszyscy szlachetnie urodzeni.

Nie ma mowy o pomyłce, bo mam ten akt przed sobą.
G przed imieniem to Generosus - szlachetnie urodzony. W akcie tego ślubu jest napisane Gnosos (skrót), więc chodzi o oboje.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lis 2018, 13:38 
Offline

Dołączył(a): 18 lis 2018, 21:52
Posty: 10
Dzieki Henryku,

zakladajac, ze to ten sam Józef (pewności nie ma, bo w akcie ślubu ze Swiniarska nie ma podanych rodzicow, jednak innego Jozefa Seydlitza w tym okresie nie znalazlem) to mozemy przyjac, ze mial on po kolei trzy zony:

Apolonia Swiniarska (? - ok 1782) - ślub 1781; brak dzieci
Teofilia Zabielska (1760-1790) - ślub ok 1782; dzieci: Emeryk (1783-1834), Korneliusz (1785-1834), Saturnin (1785-1845), Karol January Konrad (1789-?)
Józefa Moszyńska (1770-1838) - ślub pewnie ok 1809; dzieci Koronat (1810-1812), Jan Tymoteusz (Tymoleon) (1811-1870)

_________________
pozdrawiam Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lis 2018, 14:52 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3322
Lokalizacja: Poznań
Witam,
Moja wina, nieuważnie przeczytałem wpis. Miałem na myśli to, że Apolonia była pierwszą żoną.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lis 2018, 15:35 
Offline

Dołączył(a): 18 lis 2018, 21:52
Posty: 10
to by sie zgadzalo :D

_________________
pozdrawiam Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 gru 2018, 13:09 
Offline

Dołączył(a): 11 paź 2007, 17:33
Posty: 195
Lokalizacja: Wschowa
Witam !

wstępne dane , do uzupełnienia

Józef h.Korzbok Seydlitz /Zaydlitz / 1755-1835
x 1v 25.08.1781 Poznań
Apolonia h.Poraj Swinarska
Córka Ignacego i Barbary Jezierskiej wdowa po Antonim Korytowskim
Ignacy Syn Macieja i Zofii Żychlińskiej

Ich Potomstwo
- Nepomucena Joanna ch.24.05.1782 Poznań św.Maria - Magdalena
- Franciszka Józefa ch.16.09.1784 Poznań św.Marcin wpis Rodzice z Gąsków ? być może z Gądków - do wyjaśnienia

Rodzeństwo Apolonii
- Stanisław Chyzostom Swinarski ch.26.05.1741 Poznań
- Kazimierz Swinarski
- Józefata/Józefa/Swinarska oż.z Tomaszem Charzyńskim
- Piotr Korytowski brat przyrodni z 1v Matki dz.Chłapowa

Pozdrawiam
Mirek K.Paliszewski


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL