Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 21 lip 2018, 00:57

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 289 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 maja 2018, 09:44 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lip 2013, 23:08
Posty: 636
Henryk Krzyżan napisał(a):
Ceradz Kościelny, ochrzczono bliźnięta płci męskiej urodzone w Jankowicach o imionach Jakub i Jakub.

Kiedyś w księgach wschodniego Mazowsza natrafiłam na wpisy, z których wynikało, że ojciec (drobny szlachcic) czterem swoim synom dał to samo imię (chyba Antoni, nie pamiętam dokładnie). Rzecz działa się w 2. poł. XVIII w. Pewnie później rozróżniali ich przydomkami, bo wszyscy zdołali dorosnąć.

_________________
- Krystyna
..................................................................................................................
z Kujaw, Pałuk i okolic Gniezna i Poznania:
Domański, Wegner, Radtke, Siwka, Ciesielski, Lewandowski, Moliński, Proch, Garczyński, Jakubowski, Pawłowski, Matuszkiewicz;
a z okolic Warszawy i Kutna: Hagenmeister, Krasnodębski, Garliński


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 maja 2018, 19:25 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Parafia św. Marcina w Poznaniu rok 1872 wpis 19, ślub bierze Jan Jaźwik lat 37, w nawiasie jest informacja, że w księdze policyjnej jest zapisany jako Walenty Jóźwiak.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 maja 2018, 22:46 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lis 2006, 11:47
Posty: 1300
Lokalizacja: Posnania
Chyba napiszę trzecią część artykułu o ciekawostkach w księgach metrykalnych :)
Dostarczacie mi nieustającej inspiracji :) :) :)

_________________
Serdeczności,
Asia


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 cze 2018, 10:44 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Parafia św. Marcina w Poznaniu akt małżeństwa 1895/169 (6.11.)

Stefan Cezar Zefiryn (Sephirinus) Cegielski - wdowiec (zam. ul. Kozia 10) ur. 29.08.1852, rodzice :Hipolit Cegielski i Walentyna Motty
Paulina Motty - panna (zam. św. Marcin 9) ur. 27.01.1871, rodzice : Stanisław Motty i Michalina Danysz
świadkowie : książę Czartoryski z Siedlec p. Jutrosin i Karol Motty zam. Pawła 2
ślubu udzielił ks.abp Florian Stablewski

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 cze 2018, 08:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Znalezione w księdze par. św. Marcina w Poznaniu.

Poznań dnia 27 IX 97 (1897)

Kochany Bracie!
Z polecenia X oficjała biskupa Likowskiego donoszę ci w odpowiedzi na przesłaną prośbę o zwolnienie z zapowiedzi w Lipsku narzeczonych Pawła Adamczewskiego i Wiktoryi Piechol, że władza duchowna przychyla się do prośby i udziela niniejszą dyspensę lecz jedynie pod tym warunkiem, że odbierzesz od jednej i drugiej strony protokolarnie przysięgę w obec świadków De libero statu (o wolnym stanie? lub cokolwiek innego to znaczy :-))
Po dopełnieniu tego warunku nie stoi nic na przeszkodzie udzielenia ślubu.
Pozdrowienia braterskie racz przyjąć od szczerze oddanego X. Stryjakowskiego
Pod tym skróty kap/kan? J. G. kurier.?

Oświadczenie narzeczonych.
My niżej podpisani narzeczeni Paweł Adamczewki i Wiktorya Piechol przysięgamy na Boga w Trójcy św. Jedynego, że żadne z nas dotychczas związków małżeńskich nie zawieraliśmy, jesteśmy zupełnie wolnymi i z czystym sumieniem tę przysięgę składamy i do sakramentu małżeństwa przystępujemy, co i własnoręcznym podpisem oświadczamy wobec dwóch świadków.
Paweł Adamczewski
Wiktorya Piechel
Antoni Piechel
Andrzej Sroczyński
za zgodność podpisów
X. Kowalski vicarius

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 cze 2018, 10:46 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Pierwszy raz spotkałem się z taką ilością chrzestnych.
Ceradz Kościelny 1793/39 (Grzebienisko)
Boguslaus, rodzice : Antonius młynarz i Helena
chrzestni:
nobilis Joannes Zakrocki (ekonom) et Ludovica Dłużewska panna z dworu w Grzebienisku
Godfridus Michler cum Dorothea Kałużyńska z Bytynia
Boguslaus Hierz cum Elisabeth panna z Grodziska
Buguslaus Wierzbiński z Grzebieniska cum Eleonora panna z Bytynia
Casimiris Wierzbiński młynarz z Witkowic cum Eleonora ekonomowa z Grodziska
Adalbertus Wierzbiński z Wiktowic cum Eleonora panna z (nieczytelne).

Wielu ekonomów z tej parafii jest określanych jako nobilis, część tych osób można znaleźć w necie i rzeczywiście to szlachta, ale pozostałym być może dopisywano to grzecznościowo.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 cze 2018, 13:46 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lip 2013, 23:08
Posty: 636
""Wielu ekonomów z tej parafii jest określanych jako nobilis, ...""

Bo tak faktycznie było. Najczęściej byli to bliscy lub dalsi krewni dziedzica.
Zarządem obcego majątku zajmowali się z różnych przyczyn. Albo rodzina była liczna, albo utracono własne dobra w wyniku różnych nieszczęść (wojna, plagi, pożary,... polityka zaborców). Niektórzy dorabiali się i po czasie kupowali coś własnego lub dzierżawili dobra (często także w obrębie familii).


NB: wśród ww. osób jest 3 Bogusławów (a właśc. 4) i 3 Eleonory :)

_________________
- Krystyna
..................................................................................................................
z Kujaw, Pałuk i okolic Gniezna i Poznania:
Domański, Wegner, Radtke, Siwka, Ciesielski, Lewandowski, Moliński, Proch, Garczyński, Jakubowski, Pawłowski, Matuszkiewicz;
a z okolic Warszawy i Kutna: Hagenmeister, Krasnodębski, Garliński


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 cze 2018, 14:02 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Krysiu, dziękuję za wyjaśnienia.
Dwory w Jankowicach, Grzebienisku, Gaju i Ceradzu Dolnym musiały mieć duże znaczenie, bo zjeżdżała tu szlachta z bliskich, a nawet bardzo dalekich okolic. Niestety, Pawłowskich i Jakubowskich nadal brak (pamiętam :-)).

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 cze 2018, 14:13 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lip 2013, 23:08
Posty: 636
Miło :)
[ale widzę, że są Wierzbińscy - tego samego zawołania, co Pawłowscy,
z kolei na Witkowicach siedzieli niegdyś Witkowscy - też powiązani z Pawłowskimi :) ]

_________________
- Krystyna
..................................................................................................................
z Kujaw, Pałuk i okolic Gniezna i Poznania:
Domański, Wegner, Radtke, Siwka, Ciesielski, Lewandowski, Moliński, Proch, Garczyński, Jakubowski, Pawłowski, Matuszkiewicz;
a z okolic Warszawy i Kutna: Hagenmeister, Krasnodębski, Garliński


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 cze 2018, 14:43 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Dużo okolicznej (i nie tylko) szlachty brało śluby i chrzciło dzieci w dworze Niegolewskich w par. Bytyń, więc może tam ich znajdziesz. Niestety indeksy Bytynia jeszcze nie zostały dodane, a wysłałem je 23 marca.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 cze 2018, 08:31 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Ceradz Kościelny chrzest 1799/34 - chrzestni Wawrzyniec Engeström i jego żona Rozalia Chłapowska.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wawrzynie ... str%C3%B6m

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 cze 2018, 09:03 
Offline

Dołączył(a): 27 maja 2015, 12:45
Posty: 66
Henryk Krzyżan napisał(a):
Ceradz Kościelny chrzest 1799/34 - chrzestni Wawrzyniec Engeström i jego żona Rozalia Chłapowska.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wawrzynie ... str%C3%B6m


Witam,
to bardzo ciekawa informacja. Wawrzyniec i Rozalia Engeström byli właścicielami Jankowic, gdzie na początku XIX w. powstał istniejący do dziś pałac, który niedawno został odrestaurowany:
http://www.gloswielkopolski.pl/wiadomos ... ,13143262/
Rozalia pochodziła z Chłapowskich i urodziła się w 1764 r. w Sędzinach (metryka chrztu do znalezienia w księgach parafii Buk). Przy kościele parafialnym w Ceradzu Kościelnym znajduje się kaplica grobowa Engeströmów, w której są tablice upamiętniające Wawrzyńca i Rozalię oraz innych członków rodziny, między innymi ich wnuka, również Wawrzyńca.

Pozdrawiam, Łukasz.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 cze 2018, 09:55 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Łukasz_85 napisał(a):
Henryk Krzyżan napisał(a):
Ceradz Kościelny chrzest 1799/34 - chrzestni Wawrzyniec Engeström i jego żona Rozalia Chłapowska.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wawrzynie ... str%C3%B6m


Witam,
to bardzo ciekawa informacja. Wawrzyniec i Rozalia Engeström byli właścicielami Jankowic, gdzie na początku XIX w. powstał istniejący do dziś pałac, który niedawno został odrestaurowany:
http://www.gloswielkopolski.pl/wiadomos ... ,13143262/
Rozalia pochodziła z Chłapowskich i urodziła się w 1764 r. w Sędzinach (metryka chrztu do znalezienia w księgach parafii Buk). Przy kościele parafialnym w Ceradzu Kościelnym znajduje się kaplica grobowa Engeströmów, w której są tablice upamiętniające Wawrzyńca i Rozalię oraz innych członków rodziny, między innymi ich wnuka, również Wawrzyńca.

Pozdrawiam, Łukasz.


Witam,
pałac Wawrzyńca i Rozalii to tylko ta środkowa część, boczne skrzydła dobudowano bodajże na przełomie XIX i XX wieku w tym samym stylu.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 cze 2018, 11:55 
Offline

Dołączył(a): 27 maja 2015, 12:45
Posty: 66
Henryk Krzyżan napisał(a):
Witam,
pałac Wawrzyńca i Rozalii to tylko ta środkowa część, boczne skrzydła dobudowano bodajże na przełomie XIX i XX wieku w tym samym stylu.


To prawda, we "Wspomnieniach Wielkopolski" hr. Edwarda Raczyńskiego wydanych w 1842 r. znajduje się rycina pałacu w Jankowicach, i nie ma na niej bocznych skrzydeł:
http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/publica ... 1440&tab=3
Zostały one dobudowane na początku XX wieku, kiedy właścicielami Jankowic była już rodzina Kwileckich.

Pozdrawiam, Łukasz.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 cze 2018, 19:30 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lis 2006, 11:47
Posty: 1300
Lokalizacja: Posnania
Henryk Krzyżan napisał(a):
Ceradz Kościelny chrzest 1799/34 - chrzestni Wawrzyniec Engeström i jego żona Rozalia Chłapowska.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wawrzynie ... str%C3%B6m


Heniu, czy to nie był przypadkiem Lars?
Mężem Rozalii od 1790 roku na pewno był Lars von Engeström, szwedzki dyplomata.
Przywoływany w linku Wawrzyniec (1829-1910) był wnukiem Larsa i Rozalii, synem Gustawa Stanisława von Engeströma (nieszczególne pozytywnej postaci) i jego drugiej żony Leokadii Gajewskiej.

_________________
Serdeczności,
Asia


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 cze 2018, 19:35 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, 16:07
Posty: 2992
Podobno Lars to odpowiednik Wawrzyńca, czyli pochodzi od Laurentius.

_________________
Łukasz Bielecki

...et Marcus genuit Lucam. Lucas autem genuit Ignatium.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 cze 2018, 19:37 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lis 2006, 11:47
Posty: 1300
Lokalizacja: Posnania
Dzięki Łukasz :) Ze szwedzkim jestem nieco na bakier ;)

_________________
Serdeczności,
Asia


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 cze 2018, 21:37 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Chodzi właśnie o tą osobą, w księdze Lars został wpisany jako Laurentius.

Dopiero teraz zauważyłem, że dołączyłem niepoprawny link, bo czytając wszystkie informacje miałem otwartych kilka stron o tej rodzinie.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lars_von_Engestr%C3%B6m
Ciekawe jest to, że zmarł w Jankowicach w sierpniu 1826, ale w odpisach jego aktu zgonu nie ma.
https://szukajwarchiwach.pl/53/3257/0/6 ... /#tabSkany
Nie wiem czy jest zapis w oryginalnej księdze kościelnej, bo nie mam do niej dostępu.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 cze 2018, 11:50 
Offline

Dołączył(a): 12 lis 2013, 12:38
Posty: 105
"Jego" akt zgonu znajdziesz w księgach metrykalnych parafii ewangelickiej Lwówek.

Pozdrawiam
Jarek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 cze 2018, 14:43 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Bardzo dziękuję.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 cze 2018, 17:27 
Offline

Dołączył(a): 27 maja 2015, 12:45
Posty: 66
Witam,

dodam jeszcze, że Rozalia Engestroem przeżyła o ponad 20 lat męża-do końca życia mieszkała w Jankowicach, gdzie zmarła w 1851 r.

Pozdrawiam, Łukasz.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 cze 2018, 17:37 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Witam,

bardzo dziękuję, ale jej aktu zgonu też nie mogę znaleźć, a była chyba katoliczką.
Nie pomyślałem o tym, że Wawrzyniec/Lars był innego wyznania, dopiero wpis Jarka mnie oświecił.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 cze 2018, 12:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 976
Lokalizacja: Poznań
Dwa znakomite nazwiska: Karl Bartsch von Sigsfeld i Elisabeth von Brandenstein
http://szukajwarchiwach.pl/53/1926/0/1/278/skan/img/u_ib7UjUdCS0IBcY9QjYtg

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Vulnerant omnes, ultima necat
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek, Dembecki, Robakowski, Stachowski, Mackowiak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 cze 2018, 16:56 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 976
Lokalizacja: Poznań
Ktoś mi wyjaśni zapis transkrypcji imienia w tym akcie ?
http://szukajwarchiwach.pl/53/1926/0/1/278/skan/img/6z3-OE0HwWeMpXXW4viFFA

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Vulnerant omnes, ultima necat
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek, Dembecki, Robakowski, Stachowski, Mackowiak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 cze 2018, 17:29 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Paweł Wietrzykowski napisał(a):
Ktoś mi wyjaśni zapis transkrypcji imienia w tym akcie ?
http://szukajwarchiwach.pl/53/1926/0/1/278/skan/img/6z3-OE0HwWeMpXXW4viFFA


Luisa Elsa Hildegard - Luiza Eliza Hildegarda

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 cze 2018, 21:25 
Offline

Dołączył(a): 04 lis 2011, 08:11
Posty: 750
Lokalizacja: Gniezno
Syn Augusta Cieszkowskiego- August Adolf Cieszkowski- jako 70 letni kawaler przysposabia 42 letniego syna hrabiego Stanisława Żółtowskiego i księżnej Marii Sapiehy:

http://szukajwarchiwach.pl/53/1981/0/1/ ... VQmpCs0dog

_________________
Pozdrawiam. Mikołaj M


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 cze 2018, 04:54 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 976
Lokalizacja: Poznań
Cytuj:
Luisa Elsa Hildegard - Luiza Eliza Hildegarda

Henryku, chodziło mi o imię ojca Arthur (Sch) - co to jest to w nawiasie ??

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Vulnerant omnes, ultima necat
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek, Dembecki, Robakowski, Stachowski, Mackowiak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 cze 2018, 11:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Paweł Wietrzykowski napisał(a):
Cytuj:
Luisa Elsa Hildegard - Luiza Eliza Hildegarda

Henryku, chodziło mi o imię ojca Arthur (Sch) - co to jest to w nawiasie ??


To (Sch) dotyczy raczej nazwiska. Być może było zapisywane przez Z i wymiennie przez Sch?

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 cze 2018, 13:35 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 976
Lokalizacja: Poznań
Dziękuję :)

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Vulnerant omnes, ultima necat
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek, Dembecki, Robakowski, Stachowski, Mackowiak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 cze 2018, 14:04 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 976
Lokalizacja: Poznań
Pierwszy raz się z tym spotkałem: luty miał 30 dni. Zdarzały się takie miesiące w różnych latach i różnych krajach. W zależności od przyjętego kalendarza:

Obrazek

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Vulnerant omnes, ultima necat
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek, Dembecki, Robakowski, Stachowski, Mackowiak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 01 lip 2018, 22:36 
Offline

Dołączył(a): 11 paź 2011, 18:50
Posty: 47
Paweł Wietrzykowski napisał(a):
Pierwszy raz się z tym spotkałem: luty miał 30 dni. Zdarzały się takie miesiące w różnych latach i różnych krajach. W zależności od przyjętego kalendarza:

Obrazek


Patrząc na datę chrztu, to luty miał nawet i 31 dni :)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 lip 2018, 10:07 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lis 2006, 11:47
Posty: 1300
Lokalizacja: Posnania
Kiedyś trafiło mi się podobnie - chrzest 31 czerwca :)
Aż dla pewności policzyłam kostki na dłoni :D

_________________
Serdeczności,
Asia


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 lip 2018, 17:55 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 976
Lokalizacja: Poznań
'Tfurczość' naszych Plebanów nie zna granic. Dość dawno temu - niestety nie było jeszcze telefonów z aparatem - znalazłem księgę z zapisami pseudo-łacińskimi typu: 'przed namus, proboszus stawilus sie agricolus andrzejus....etc' Parafia kujawsko-pomorska

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Vulnerant omnes, ultima necat
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek, Dembecki, Robakowski, Stachowski, Mackowiak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 lip 2018, 10:28 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Ceradz Kościelny, w grudniu 1713 roku zmarł chłopiec Michał Koralewski, syn szlachetnie urodzonego Twardowskiego, matki brak.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 lip 2018, 10:17 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Kolejny wpis w księdze zgonów par. Ceradz Kościelny.
Ksiądz nie wpisywał pojedynczych zgonów, ale robił to zbiorczo. Pod datą 13.06.1736 zapisano w jednej linii, że zmarli : Wojciech ze Stramnicy, Józef pasterz z Wierzei i Wojciech z Gaju. Nie wiem czy to pójście na łatwiznę, czy jakaś zaraza, bo takich wpisów jest więcej.

Sprawa się wyjaśniła. W kolejnym roku ksiądz już nie wpisywał imienne zmarłych, ale napisał, że w wielkiej zarazie w 1737 roku zmarło:
Sarbia 34 osoby
Mieścisko 8
Sierpowo 9
Stramnica 7
Gaj 25
Rumianek 10
Jankowice 15
Ceradz Kościelny 19
Ceradz Nowy 17
Wierzeja 35
Grzebienisko 39

W roku 1738 dalsze "zbiorówki".

Ciekawe czy była to dżuma, czy cholera.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 lip 2018, 06:13 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Ceradz Kościelny, alt zgonu 1744/4, zmarł Stanisław zwany Stasio z Nieba, w nawiasie dopisek (daj Boże żeby się dostał do Nieba).

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 lip 2018, 07:32 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, 16:07
Posty: 2992
Henryk Krzyżan napisał(a):
W roku 1738 dalsze "zbiorówki".

Ciekawe czy była to dżuma, czy cholera.


Cholera w nasze strony dotarła pierwszy raz w 1830 roku, tak więc razej dżuma, chyba że jeszcze ewentualnie ospa(?).

_________________
Łukasz Bielecki

...et Marcus genuit Lucam. Lucas autem genuit Ignatium.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 lip 2018, 08:00 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Łukasz Bielecki napisał(a):
Henryk Krzyżan napisał(a):
W roku 1738 dalsze "zbiorówki".

Ciekawe czy była to dżuma, czy cholera.


Cholera w nasze strony dotarła pierwszy raz w 1830 roku, tak więc razej dżuma, chyba że jeszcze ewentualnie ospa(?).


Masz rację, z tym, że lokalne ogniska cholery odnotowano już w XVII wieku za sprawą wojen kozackich. Dotyczyło to jednak raczej ziem wschodnich RP.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 lip 2018, 09:40 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3144
Lokalizacja: Poznań
Znalazłem ciekawą księgę zgonów, znajdującą się w zasobach AAP.
PM 34/6
Metryki kościoła N, w dekanacie N, w powiecie N. Podług $ 4. Urządzenia
4 wpisy (maszynopis)
dla przykładu jeden wpis:
5 stycznia 1766
W tutejszym kościele pochowanym został osiadły w wsi N Chłop N.N., któren dnia 31. grudnia zeszłego roku 1765, z rana o godzinie 8mey na suchoty umarł, miał 55 lat, 3 miesięcy i 2 dni. Dopisek : na suchoty, na które od kilku lat chorował.

Ciekawe jest również to, że w krypcie kościoła w Ceradzu Kościelnym chowana była nie tylko szlachta, ale również dzieci np. ekonomów, oni sami i ich żony byli chowani na cmentarzu.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 289 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL