Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 28 mar 2024, 11:55

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 07 kwi 2009, 10:55 
Offline

Dołączył(a): 03 sty 2008, 12:02
Posty: 287
Lokalizacja: Warszawa
Czy zmiana wyznania wiązała się z jakimiś dodatkowymi obrzędami po których mógł pozostać jakiś dokument?
Czy ewangelik przechodząc na katolicyzm musiał odbyć ponowny chrzest, czy też w praktyce wystarczyła zwykła ustna deklaracja swojego wyznania?

Pytam ponieważ w swoich poszukiwaniach trafiłem na ciekawy przypadek.
11 sierpnia 1833 w kościele w Górach, mój przodek Jan Laux zamieszkały w Łojewie oddawał do chrztu jednego ze swoich licznych synów, Jana Henryka.
Oboje rodzice zapisani są jako ewangelicy.
a 8 października 1835 r. w sąsiedniej parafii Ludzisko ten sam Jan Laux chrzci kolejnego syna (Carolusa Hermenegildusa) deklarując się już jako katolik.
Żona nadal pozostaje ewangeliczką. (Nie mam zresztą pewności czy to ta sama małżonka, w jednym akcie występuje jako Rozalia a w drugim Marianna)

Pozdrawiam
Jacek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 kwi 2009, 14:15 
Offline

Dołączył(a): 19 kwi 2007, 01:47
Posty: 132
Lokalizacja: Poznań
Jako dokument po obrzędzie (przeprowadzonym w Kościele) mogła nawet być osobna księga konwersji.
W praktyce zapisy spotkałem przeważnie w księdze chrztów,
w osobnej strefie lub wprost pomiędzy innymi zapisami.
Czasem tylko wzmianka np. przy akcie ślubu, ze jedna strona 'ex conversio'.

_________________
pozdrawiam
Roman, genealogicznie amatOR
---------
Sentetiam sanguinis nullus clericus dictet aut proferat, sed nec sanguinis vindictam exerceat aut ubi exertus intersit.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 kwi 2009, 09:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, 16:07
Posty: 3715
Konwersja z luteranizmu na katolicyzm nie wymaga powtórnego chrztu - dotyczy to w zasadzie wszystkich wyznań posługujących się formułą "ja Ciebie chrzczę w imię Ojca, Syna i Ducha św.". Od osoby, która odbyła konfirmację wymaga się natomiast wyznania wiary w katolickie prawdy wiary - praktyczny rytuał przybierał w historii rozmaite formy. Pastor przechodząc na katolicyzm nie staje się natomiast automatycznie księdzem :)

Pozdrawiam,

_________________
Łukasz Bielecki

...et Marcus genuit Lucam. Lucas autem genuit Ignatium.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 kwi 2009, 10:49 
Offline

Dołączył(a): 21 mar 2007, 10:02
Posty: 2450
Konwersja na katolicyzm pozostawiała po sobie protokół, który odsyłano do kurii. Jeśli chodzi o XIX wiek, potwierdzenia faktu konwersji szukamy w aktach Prześwietnego Konsystorza, gdzie gromadzono również dokumentację dotyczącą małżeństw mieszanych.

Przy konwersji z różnych wyznań/odłamów protestanckich Kościół zalecał chrzest warunkowy (“... merito putant communiter theologi, pueros baptizatos a ministris protestantibus omnes esse sub conditione rebaptizandos”), z uwagi na możliwy defekt intencji u dokonującego chrztu. W praktyce wyglądało to różnie i najczęściej, jak pisze Łukasz, przyjmowanego do Kościoła protestanta nie chrzczono powtórnie.

Pośród ksiąg metrykalnych konwersje odnotowywano w oddzielnej księdze, jeśli nawróceń było sporo. Natomiast jeśli należały do rzadkości, zapiski/protokoły konwersji fruwają sobie po różnych księgach traktowane bardziej jak zapiski kronikarskie – raz między chrztami, raz w księdze małżeństw, nawet czasem zgonów.

_________________
Pozdrawiam - Bartek

HIC MORTVI VIVVNT ET MVTI LOQVVNTVR. A dbałość o naukę jest miłość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 kwi 2009, 15:01 
Offline

Dołączył(a): 03 sty 2008, 12:02
Posty: 287
Lokalizacja: Warszawa
Dzięki!

Jesteście niezawodni!

Wprawdzie fakt, że w żadnych późniejszych zapisach dotyczących Jana, nie ma wzmianki o jego konwersji,
każe mi przypuszczać, iż dokonał tego w sposób nieoficjalny. Po prostu w nowej parafii przedstawił się jako katolik.
Jako komornik parający się robotą mularza wędrował od wsi do wsi w poszukiwaniu chleba,
a że dzieci rodziły mu się i umierały bardzo często, dopełniał obrządku w najbliższym miejscu.
Nie przypuszczam by przywiązywał wielką wagę do drobnych różnic religijnych

(Wydaje się, że ani w parafii Góry ani w Ludzisku nie było zbyt wiele przypadków konwersji więc na oddzielne księgi nie mam co liczyć.)
Spróbuję jednak odnaleźć akta konsystorskie. (Wprawdzie chyba nie prędko bo do Gniezna daleko :(
Czy wiecie jak są zorganizowane?

i czy często zdarzało wam się spotkać z przypadkiem by dziecko dwojga ewangelików było chrzczone w kościele?

Pozdrawiam
Jacek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 kwi 2009, 16:19 
Offline

Dołączył(a): 21 mar 2007, 10:02
Posty: 2450
W II połowie XVIII wieku na terenach o większej liczebności protestantów, liczba chrztów ich dzieci przez księdza stanowiła nawet 20% przyjmujących sakrament w parafii katolickiej. Podobnie z pochówkami, aczkolwiek ewangelik po konfirmacji był oczywiście chowany poza poświęconą ziemią.

Spotkałem się z opinią, że Kościół katolicki stanowił poważną konkurencję dla protestantów jako szafarz sakramentu Chrztu św. właśnie dlatego, że rygorystyczniej niż ministrzy protestanccy przestrzegał dopełnienia wszystkich obrzędów, na czym protestanckim wiernym szczególnie zależało. Z pewnością jednak zaważyły też bardziej prozaiczne przesłanki, jak choćby gęstsza sieć katolickich parafii czy wysokość ofiary.

Na przełomie XVIII i XIX wieku w parafiach archidiecezji poznańskiej widać spadek liczby chrztów dzieci akatolików, co było skutkiem polityki zaborcy, który np. dekretem z 22 maja 1822 roku zakazywał księżom chrzcić i chować dyssydentów, by „pastorowie bez akcydensów nie podupadli” :)

_________________
Pozdrawiam - Bartek

HIC MORTVI VIVVNT ET MVTI LOQVVNTVR. A dbałość o naukę jest miłość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 sty 2013, 11:28 
Offline

Dołączył(a): 27 paź 2011, 07:52
Posty: 74
Witam serdecznie,
prośba o podpowiedź czy w zasobie AAP w zespole o nazwie Konsystorz i Kuria Arcybiskupia, tytuł jednostki "Konwertyci Generalia" znajdę akta poszczególnych osób, które przeszły konwersję z ewangelicyzmu? Czy też określenie Generalia sugeruje jednak coś innego?
I jeżeli ktoś już przeglądał te akta: jakie dane można z takich akt konwersji uzyskać?

_________________
Kasia z Wilczewskich
...........................
Oddam pół królestwa za akt ślubu Macieja Wilczewskiego z Agnieszką lub Katarzyną (do 1796 Kujawy lub Wielkopolska)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 maja 2016, 13:31 
Offline

Dołączył(a): 22 cze 2012, 08:54
Posty: 66
Lokalizacja: ślaskie
Witam
W księdze ochrzczonych par.Powidz 1837r. trafiłam na zapis dotyczący zmiany wyznania : http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/0d841700be50c9a9
Pozdrawiam Halina


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 maja 2016, 11:38 
Offline

Dołączył(a): 02 sty 2008, 09:45
Posty: 510
Lokalizacja: Poznań
Pasja napisał(a):
Witam serdecznie,
prośba o podpowiedź czy w zasobie AAP w zespole o nazwie Konsystorz i Kuria Arcybiskupia, tytuł jednostki "Konwertyci Generalia" znajdę akta poszczególnych osób, które przeszły konwersję z ewangelicyzmu? Czy też określenie Generalia sugeruje jednak coś innego?
I jeżeli ktoś już przeglądał te akta: jakie dane można z takich akt konwersji uzyskać?


Jednostki "Konwertyci Generalia" zawierają korespondencję z Kurią dotyczącą aktów konwersji: prośby o zgodę, udzielenie zgody, protokoły z konwersji. Często, choć nie zawsze w piśmie z prośbą o zgodę pojawia się data i miejsce urodzenia konwersa. Czasem można znaleźć rodziców.

_________________
x. Jan M. Musielak
AAP


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 maja 2016, 21:46 
Offline

Dołączył(a): 15 gru 2015, 22:28
Posty: 485
Jan M. Musielak napisał(a):
(...)Często, choć nie zawsze w piśmie z prośbą o zgodę pojawia się data i miejsce urodzenia konwersa.(...)

Konwers to zakonnik bez święceń kapłańskich, natomiast zmieniający wyznanie to konwertyta.

Poniżej link do dokumentu konwersji "w drugą stronę" tzn. z wyznania rzymskokatolickiego do wyznania ewangelicko - reformowanego.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/1922_Akt_przejscia_na_kalw.jpg

_________________
Pozdrawiam, Ryszard.

Poszukuję aktu zgonu Melanii Józefy Kurnatowskiej z domu Bronikowska zm. 31.10.1834 r. w nieustalonym miejscu. Przed śmiercią zamieszkała w Ruszkowie pow. Koło.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 maja 2016, 20:40 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 mar 2010, 21:25
Posty: 495
Jan M. Musielak napisał(a):
Pasja napisał(a):
Witam serdecznie,
prośba o podpowiedź czy w zasobie AAP w zespole o nazwie Konsystorz i Kuria Arcybiskupia, tytuł jednostki "Konwertyci Generalia" znajdę akta poszczególnych osób, które przeszły konwersję z ewangelicyzmu? Czy też określenie Generalia sugeruje jednak coś innego?
I jeżeli ktoś już przeglądał te akta: jakie dane można z takich akt konwersji uzyskać?


Jednostki "Konwertyci Generalia" zawierają korespondencję z Kurią dotyczącą aktów konwersji: prośby o zgodę, udzielenie zgody, protokoły z konwersji. Często, choć nie zawsze w piśmie z prośbą o zgodę pojawia się data i miejsce urodzenia konwersa. Czasem można znaleźć rodziców.


Tak jak wspomniał już też Bartek akty konwersji spotykamy w różnych miejscach w metrykach parafialnych.
Jednak też w zasobach AAP również można spotkać poza czysto metrykaliami i tutaj wspomnianej jednostce "Konwertyci Generalia" również czasem w "Akta ogólne kościołów parafialnych, filialnych i kaplic". Sam miałem okazję natknąć się w dwóch parafiach.

Ta jednostka tak wspomnę to czasem istna kopalnia wiedzy o danej parafii i ludziach w niej mieszkających. Jeśli ma się szczęście do zasobu to można poznać mega wiele genealogicznie cennych wiadomości. Choć przyznam że są parafie dość ubogie w materiał cenny genealogicznie. Ale warto tam zajrzeć bowiem możemy wyłowić perełki.

_________________
Pozdrawiam
Olgierd


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 maja 2016, 21:34 
Offline

Dołączył(a): 01 lut 2011, 23:55
Posty: 222
Spotykałem w księgach metrykalnych, że konwersji dokonywał ktoś w kościele odległym od swojego rodzinnego miasta czy wsi (w Lubaszu osoba dorosła z Międzychodu)
Tadeusz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 cze 2019, 18:30 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 5180
Tekst dość trudny do czytania,
Uważam, że jest wart "przesylabowania", a znajduje się z Liber Motruorum od 1763 r. Długiej Gośliny.

Załączam nayprzód niniejszą Kurrendę Dyspozycyyą Prześwietnego Konsystorza In Originali względem nowo maiących Oyaz ochrzczonych (In Original)[przekreślone] Zydow do którey w czasie kazdema z Panow wzdarzonym takim przypadku stosować się należy. A zatym nie tylko one przeczytać, ale nawet i przepisać koncem Konwerowania iey, ad acta ??rzij każdym Kościele należy ile że każdy z Panow zawiadamia się w tem y taka iest dyspozycja Przes: Konsystorza.
Zwracaiąc swą Uwagę na ostatni Period niniejszy wtey mierze Dyspozycyi to iest co się tycze Przes: Konsystorza do nas odezwy.
Wydarzone przypadki powrotu Zydow nowochzconych do Judaismu dawszy powoda do mniemania iż one są skutkiem pospiechu i małej ostrożności skłoniły Królewskie Ministerium spraw Duchowych i oswiecenia do postanowienia prawideł w przyjmowaniu proselitow Zydowskich do Chrztu, zachować się maiących Reskryptem J W: Prezesa Naczelnego W X P z dnia 5 Marca Konsystorzom Kommunikowanych, iakie są.
1. Przyjęcie Kazdego płci oboiey Zyda do Chrztu powinna poprzedzić dostateczna Nauka Wiary Katolickiej
2. Przeciąg czasu przez który Nauka ta trwać ma, nie może w prawdzie wpowszechnosci być ustanowiony, gdyż to po Częsci od powierzchownych skutkow Kathehumena Częscią tez od zdolności, oswiecenia i powziętych iuz przez niego wiadomości co do ogolnych prawd i zasad Religij należy w każdym jednak przypadku, Kapłan przyimuiący Żyda lub Zydowkę do Chrztu, wrazie potrzeby obowiązany będzie wylegitymować się z tego ze przeciągu czasu, który na Nauke wiary Kathechumena poświęcił, można było naukę potrzebną ukończyć.
3. Lubo iest rzeczą przyzwoitą aby Chrzty Katthehumenow publicznie w kosciele odbywane były, skoro atoli wymagałaby tego potrzeba i Kathehumen zyczył by Sobie prywatnie w domu być ochrzczonym należy do iego życzenia przychylić się
4. Czyli zas Chrzest w Kościele czy w domu odbywać się będzie woby dwoch przypadkach Kapłan, który Kathehumena uczył Wiary ieszcze przed Chrztem rozmowę czyli Konferencyą znim mieć będzie aby przytomni Aktowi z tey rozmowy przekonać się mogli ze Katechumen ma potrzebne obięcie w nauce wiary Katolickiey.
5. Nate Konferencyą która Czyli to przed Chrztem Samym lub na dni kilka przed tymże odbyta bycz powinna, Oprocz Dziekana w którego Dekanacie Kapłan chrzczący Kathechumena zostaje, maią być ieszcze Zaproszeni Proboszczowie jeżeliby ich kilku w miejscu Odbyć się maią czego Chrztu znajdowało i przynaymniey niektórzy znich. Jezeliby zas Sam Dziekan Chrzcił naowczas drugi Dziekan w miejscu zamieszkały lub z Sąsiedztwa na Examen Kathehumena zaproszony być powinien.

Konsystorz zwazaiąc iż równa ostrożność względem przyjmowania do Wiary Katolickiey dorosłych Kathehumenow, a szczególnie Zydow w Rytuale Rzymskim i Synodalnych ustawach iest przepisana, życzenie tez Kathechumena, względem odbycia Chrztu w domu resumować każe przyczynę (słuszą) [przekreślone] słuszną, a którzy jednak Konsystorz przez Chrzcącego Kapłana exeqto ?rticuto mortis, wprzód zawsze zainformowanym bydź chce, zaleca się Duchowieństwu Dyecezyi tuteyszey w obowiązkach Parafialnych zostającemu, stosowanie się do powyższego urządzenia, którego Kopiia przepisaną i przy Aktach Kościelnych zachowaną bydz ma.

W Poznaniu Dnia 1. Maja. 1820.
Konsystorz Generalny Poznański
X Brodziszewski Surogatt Poznański

_________________
Pozdrawiam Danka

Nie umiera ten, kto trwa w pamięci żywych.
ks. Jan Twardowski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 02 cze 2019, 21:11 
Online

Dołączył(a): 21 lis 2017, 09:12
Posty: 271
kulsob napisał(a):
Witam
W księdze ochrzczonych par.Powidz 1837r. trafiłam na zapis dotyczący zmiany wyznania : http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/0d841700be50c9a9
Pozdrawiam Halina


Mam pytanie - czy trafiła pani na ten opis przypadkiem czy też prowadziła pani poszukiwania w obrębie tej rodziny ? W drugim przypadku - czy rodzina ta miała córkę Marcjannę ?
Pozdrawiam - Leszek Wojciechowski.

_________________
@margallus
Poszukiwani:
Roch Chudzyński (Chudziński) - Elżbieta Pruska
Casimirus Kotecki - Marianna
Antoni Mokrzycki - Teresa (Pstrokońska ?)
Józef Piotrowski - Magdalena (XVIII/XIX w.)
Bartłomiej Piotrowski - Marianna Chudzyńska (ślub).


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 51 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL