Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 29 lis 2020, 23:50

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 sty 2020, 12:31 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
Dzień Dobry!

Poszukuję informacji o przodkach Ignacego Dobrogojskiego, urodzonego w 1837 roku.
Najstarsza wzmianka o moim praprapradziadku to wpis z księgi małżeństw parafii Krerowo z 1865 roku. Wtedy to ożenił się z Magdaleną z d. Tarka. We wpisie brak informacji o rodzicach. Wiem tyle, że później z Magdaleną mogli przebywać w okolicznych miejscowościach: Węgierskie, Czerlejno, Uzarzewo, Kostrzyn (na BaSIA są wskazane jako miejsca narodzin ich dzieci).

Możliwe, że miał powiązania z Dobrogojskimi z Bagrowa, jednakże zawarte w internecie skany z księgi narodzin z Bagrowa nie zawierają wzmianki o Ignacym.

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sty 2020, 18:24 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2010, 20:38
Posty: 1115
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Te osoby są wymienione:
Ignacy ,równiez brak podanych rodziców
https://gw.geneanet.org/orpel?lang=en&p ... na&n=tarka

_________________
Pozdrawiam
Ela
Paplaczyk ,Turtoń,Lisiak,Antkowiak,Jackowski,Błachowiak,Maćkowiak ,Powała,Kasprzak,Boiński,Roszak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 sty 2020, 16:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
No właśnie tych znam. Wiem, że w latach 60-tych XIX wieku zawarł związek małżeński z Magdaleną Tarka.
Jako, że większość materiałów to Poznań/Wielkopolska, informacje uzupełniam zdalnie przez Szukajwarchiwach, BaSIA, Poznan-Project, MyHeritage. Ale wszędzie ślad urywa się na roku 1865. Póki co trudno dopasować do pozostałych Dobrogojskich, którzy żyli w Bagrowie, Stępuchowie, Leśniewie :) .

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2020, 16:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
Najprawdopodobniej udało mi się odnaleźć przodków Ignacego :) . Do tej pory było wiadomo, iż w 1865 roku zawarł związek z Magdaleną Tarka, miał wtedy 28 lat. Jednakże znalazłem wpis z księgi chrztów parafii Łubowo z 1838 roku. Wtedy to urodził się Ignacy, syn Wojciecha Dobrogojskiego i Róży Jerzeskiej.

Stąd moje pytanie: czy takie omyłki wiekowe zdarzały się wtedy? Ewentualnie wrzucę skan i czy ktoś z Was zna łacinę co by po prostu te rubryki wyjaśnić jak się je tłumaczy (poz. 32)?

https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=294325

Dziękuję za pomoc z góry :)

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2020, 20:25 
Offline

Dołączył(a): 18 lut 2016, 23:12
Posty: 408
Rok to dopuszczalna różnica. Wtedy nie było kalkulatorów. Ojciec był Magni. czyli szlachcic . Przy nazwisku jest von , czyli wg niemieckich zwyczajów oznaczenie szlachectwa.
Urodzony 26 lipca 1838 w Pyrzyskach, ochrzczony 13 sierpnia
Chrzestni : szlachetny Antoni Poklatecki, Anna Sobeska
Pozdrawiam
Janusz
PS Pierwotnym gniazdem rodu są Dobrogościce ( gm . Złotniki Kuj.)
O Dobrogojskich jest trochę w Tekach Dworzaczka.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lut 2020, 11:46 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
Dzięki Janusz! :)

Czyli pasowałoby tym bardziej, bo w rodzinie chyba każdy słyszał o "krzywych Grabiach" ;).
Co do Dobrogościc - znam historię, czytałem też Teki Dworzaczka :) . Jest też spora lista Dobrogoyskich u Miniakowskiego, jednakże w przypadku mojej odnogi (czyli od Ignacego) i pozostałych pozostawała luka. Ani na BaSIA, ani na Poznan-Project, ani u Dworzaczka nie było wzmianki o nim (jedynie ślub z Magdaleną Tarka - bez rodziców), choć w pewnym momencie zacząłem podejrzewać małżeństwo Wojciecha i Rozalii Jeżeskiej.

Teraz pozostaje kolejna zagadka, czy ten Wojciech to ten sam, który był bratem Józefa z Bagrowa, mężem Tekli Dobrzyckiej (o którym mowa w tekach), czy ktoś zupełnie inny? Nie zgadza mi się rok urodzenia (różnica 5 lat).

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lut 2020, 16:42 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4345
Marku,
poniżej masz rodzinę Dobrogojskich z Bagrowa.

Obrazek

Tutaj informacja o ich jedynym synu.

Obrazek

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lut 2020, 16:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
Dziękuję Danka!
Informacja na pewno przydatna :) I właśnie ten Józef miał brata Wojciecha...przynajmniej u Dworzaczka jest wspomniane, iż w 1777 roku Stefanowi i Katarzynie urodził się Hermenegild Wojciech. Zaś poszukiwany teraz przeze mnie Wojciech mógł urodzić się w 1782. Mógł, bo znam tylko rok śmierci i adnotację "67 lat".

PS. Co to za portal, z którego pochodzą obrazki?

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lut 2020, 17:15 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4345
Mam kłopoty z komputerem, zatem odpowiem krótko.
To moje informacje regionalne, urodziłam się w tej Gminie. :wink:

Co do Print Screen-ów, pochodzą z mojego komputera,
program DG II firmy Pl - Soft z Gdańska
Pracuję na nim chyba 20 lat.

http://www.pl-soft.pl/update.php

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lut 2020, 19:09 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4345
Marku,
zapewne poniższe informacje są Tobie znane, ale nie zawadzi jeśli powtórzę.

Złota Księga Szlachty Polskiej Teodora Żychlińskiego
Tom XXIV s. 45-49
Tom XXV s. 157

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 lut 2020, 13:51 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
Super!
Dziękuję Danka :) Ale już widzę autor nie miał wszystkich informacji :) Mianowicie, Jan Nepomucen wspomniany jest jako bezdzietny, jednakże wiem, że miał dzieci: Franciszka (ożenionego z Marią Węgielską, są potomkowie), Ignacego (ale to nie ten "mój"), Stanisława i córki. Prawdopodobnie Dobrogojscy z Wągrowca to "odnoga" Nepomuka.

Bardzo trafne info, iż Wojciech Dobrogoyski pochowany w Gnieźnie, a tam zmarł ten, którego szukam. Coraz bardziej krąg zacieśnia się.

Całą resztę jeszcze raz przeczytam na spokojnie ;). Ale dokument - mega. Wielkie dziękuję dla Ciebie :)

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 lut 2020, 00:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4345
Jeszcze jeden opis genealogii Dobrogojskich.

Rody szlacheckie w Wielkopolsce w XVI-XIX w. (ułożone alfabetycznie według nazwisk):D
Twórca: Skowroński, Wojciech Józef (1904 - 1978)
https://www.wbc.poznan.pl/dlibra/advsearch

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 lut 2020, 11:18 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
Dziękuję za kolejne skany.

Przyznam szczerze, mam teraz zagwostkę, i to niezłą. W pierwszych skanach, pojawia się faktycznie wzmianka, iż Wojciech Dobrogojski, oprócz Tekli Dobrzyckiej, miał drugą żonę i syna Ignacego. Tyle tylko, z tych opowieści wynika, iż wyjechał do Chicago. Uznałbym za omyłkę, gdyby nie fakt, iż na FamilySearch pojawiają się rekordy odnośnie Victora Ignatiusa von Dobrogoiskiego, urodzonego właśnie w 1838 roku, w 1876 przyjął obywatelstwo amerykańskie (tyle tylko, że był widziany na zachodnim wybrzeżu). Zaś mój bezpośredni przodek żył w okolicach Kostrzyn-Środa, do 1883 roku rodziły mu się dzieci, a ostatnia wzmianka o nim to lata 90-te XIX wieku, gdy umiera jego teściowa.
Niestety, amerykańskie źródła nie podają imion rodziców, jedynie iż urodził się w Polsce.

A z drugiej strony w akcie urodzenia ewidetnie, jak byk, widnieje "Ignatius", żadnego Victora.

Aha, z amerykańskich historii rodzinnych wiem jedynie, iż syn Ignacego, Andrzej, wraz z rodziną wyjechał w 1908 roku właśnie do Stanów.

Genealogia uczy podobno cierpliwości ;)

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Dobrogojski
PostNapisane: 16 mar 2020, 16:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
@DankaW - czy posiadasz sporo danych z tej parafii, ew. czy są one dostępne gdzieś w sieci?

Ostatnio (dzięki też Twojej pomocy) pojawiła się informacja, iż mieszkał tam Ignacy Dobrogojski, może utrafiłaś na jakąś wzmiankę o jego śmierci?
O wcześniejsze wydarzenia nie pytam, bo bywał w różnych miejscach.

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 mar 2020, 16:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4345
Marku.
W sieci - niestety, metrykalia parafii Siekierki Wielkie nie są dostępne.
Postaram się pomóc, ale musisz mi dać trochę czasu, ponieważ teraz muszę się wywiązać z innych, wcześniejszych obietnic. :wink:

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 mar 2020, 21:41 
Offline

Dołączył(a): 12 gru 2008, 21:36
Posty: 467
Lokalizacja: Września
Ignacy Dobrogojski wyemigrował do USA.
Był synem Wojciecha Hermenegilda i Rozalii Jerzewskiej.
Michał


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 mar 2020, 12:31 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
@ Pawełczyk:

A w którym roku, wiesz może? Natknąłem na wzmiankę o tym w książce o szlachcie polskiej, tak opisywał żyjący na początku XX wieku Dobrogoyski Bronisław. Teraz zastanawiam się czy to właśnie mój przodek, albowiem pod koniec XIX wieku mieszkał właśnie w Siekierkach Wielkich.

Z kolei MyHeritage pokazuje rekordy, iż ok. 1870 roku w San Francisco mieszkał Victor Ignacio von Dobrogoiski, ale nie wiem czy to ta sama osoba, czy ktoś zupełnie inny. Generalnie z tych rekordów nie zgadza się pierwsze imię (nawet pochowany jest jako Victor von Dobrogoiski, a w Pierzyskach był chrzczony Ignacy - bez dodatkowych imion).

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 mar 2020, 17:28 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2010, 20:38
Posty: 1115
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Marku,
Victor Ignay von Dobrogoiski ur.1838r.Warszawa -zm.28 lipca 1914 California
emigracja do USA w 1870r,kawaler,ślub w USA

1033 Mission, San Francisco, California, United States 24 Sep 1892
Ignacy Dobrogoiski ur.1838,Obywatelstwo USA 06 listopada 1876r
producent ramek/frame maker
https://www.findagrave.com/memorial/106526065
Poniżej wszystkie informacje:
V.I. von Dobrogoiskim
http://www.polishclubsf.org/Dobrogojski.pdf

_________________
Pozdrawiam
Ela
Paplaczyk ,Turtoń,Lisiak,Antkowiak,Jackowski,Błachowiak,Maćkowiak ,Powała,Kasprzak,Boiński,Roszak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 mar 2020, 10:31 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
Tak trochę rozminąłem temat Siekierek Wielkich na historię Ignacego D. ;) To tylko ją zakończę.

Cytuj:
Victor Ignay von Dobrogoiski ur.1838r.Warszawa -zm.28 lipca 1914 California
emigracja do USA w 1870r,kawaler,ślub w USA

1033 Mission, San Francisco, California, United States 24 Sep 1892
Ignacy Dobrogoiski ur.1838,Obywatelstwo USA 06 listopada 1876r
producent ramek/frame maker
https://www.findagrave.com/memorial/106526065
Poniżej wszystkie informacje:
V.I. von Dobrogoiskim
http://www.polishclubsf.org/Dobrogojski.pdf


Tak, to Victor Ignatius o którym znalazłem rekordy m.in. na MyHeritage czy FamilySearch. Większość danych jednak wskazuje, że jego imię to Wiktor. Niestety, z amerykańskich źródeł nie sposób określić dokładnej daty urodzin (najczęściej jest to 1838, ale też może być 1840, 1844), nieznani są też jego rodzice. Stąd też trudno mi potwierdzić, iż Victor Ignatius to ten urodzony w Pierzyskach.

Z drugiej strony - w tym samym czasie urodziłoby się dwóch Ignacych Dobrogojskich?

P.S. Czy ew. da się podczepić ostatnie posty do tego tematu: viewtopic.php?f=3&t=20202 ?

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 mar 2020, 12:24 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4345
Nie dotyczy tytułowej osoby, ale ciekawostka.

Awans żołnierza Wojska Polskiego Damazego Dobrogoyskiego.

Obrazek

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 mar 2020, 15:22 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4345
Z Herbarza Bonieckiego.

Obrazek

Sprawdziłam te zapisy z metrykaliami i jest dużo nieścisłości.
Prosty przykład: Dobrogojski z Siemiątkowską mieli sporo potomstwa.

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 mar 2020, 19:04 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
DankaW napisał(a):
Sprawdziłam te zapisy z metrykaliami i jest dużo nieścisłości.
Prosty przykład: Dobrogojski z Siemiątkowską mieli sporo potomstwa.


Dokładnie. Jan Nepomucen Dobrogojski z Siemiątkowską miał kilkoro dzieci. M.in. Ignacy (ale nie jest to bohater wątku, tylko inny krewny ;) ), ożeniony z Joanną Marią Krystyną Peters, miał syna Otto - zamieszkiwali w Stralsund na wyspie Uznam, Franciszek - ożeniony z Węgielską miał syna Władysława.

Michał, syn Wojciecha, w wielu księgach podawany jest jako bezżenny, a w Rawiczu w 1839 roku ożenił się z Julianną Winkler - dzieci to m.in. Emma, Aureliusz, Amalia czy Napoleon.

No i nie wspomina się nigdzie, iż Ignacy Dobrogoyski (1772-1825), bohater wojsk napoleońskich, miał syna Stanisława "Grzmota" Dobrogojskiego, poległego pod Stefankowem. Zabrany rodzicom jak był dzieckiem nie znał mowy polskiej, za to służył rodzimej armii. Prawdopodobnie jego matką nie była Prakseda Tomicka (często wymienia się jako żonę Korytkowską, prawdopodobnie Prakseda przyjęła potem nazwisko Korytkowska).

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 mar 2020, 23:06 
Offline

Dołączył(a): 12 gru 2008, 21:36
Posty: 467
Lokalizacja: Września
Ignacy Dobrogojski (1772-1825) z Praksedą Tomicką miał syna Stanisława. Mógł się ożenić powtórnie, ale raczej z tą Korytkowską to błąd, chociaż...
Michał


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 mar 2020, 01:08 
Online
Site Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 mar 2007, 00:14
Posty: 1255
Lokalizacja: Śrem
Marku, z ciekawości zapytam. Czy spokrewniony jesteś z Bolesławem Dobrogoyskim z Rusocina (okres międzywojenny)? W tym samym czasie w Rusocinie mieszkali moi pradziadkowie Skałeccy, a pradziadek pracował w majątku Dobrogoyskich.

Jako ciekawostkę dodam, że pałac w Rusocinie wystawiony jest od kilku tygodni na sprzedaż: https://www.otodom.pl/oferta/dworek-pal ... 43KUs.html

Pozdrawiam
Piotr


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 mar 2020, 15:34 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 sty 2020, 11:16
Posty: 69
Lokalizacja: Warszawa
Pawełczyk napisał(a):
Ignacy Dobrogojski (1772-1825) z Praksedą Tomicką miał syna Stanisława. Mógł się ożenić powtórnie, ale raczej z tą Korytkowską to błąd, chociaż...
Michał


O synu Stanisławie znalazłem tak naprawdę wzmiankę na pewnej stronie internetowej, nie pamiętam linku. Tam było, iż ojcem był Ignacy i a matka bliżej nie znana. Może właśnie jest jak podajesz, że to Prakseda Tomicka. Co do nazwiska Korytkowska - w jednym ze skanów, które wyżej zapodała DankaW, jest informacja, że Ignacy poślubił Praksedę Tomicką, a ta "poślubiła II vto płk. WP Korytkowskiego". Stąd Tomicka i Korytkowska to raczej ta sama osoba.

skała napisał(a):
Marku, z ciekawości zapytam. Czy spokrewniony jesteś z Bolesławem Dobrogoyskim z Rusocina (okres międzywojenny)? W tym samym czasie w Rusocinie mieszkali moi pradziadkowie Skałeccy, a pradziadek pracował w majątku Dobrogoyskich.


Raczej Bronisław ;). Według drzewa genealogicznego, Bronisław był wnukiem Atanazego Dobrogoyskiego, a prawnukiem Hermenegilda Wojciecha. Z kolei Ignacy, wychodzi, iż był przyrodnim bratem Atanazego. Drzewo MyHeritage podaje mi Bronisława jako krewnego :) .

A propos Skałeckich - mam też i w swoim drzewie Skałecką Mariannę, urodzoną w 1875 roku, która wyszła za Władysława Skibińskiego, dziadka mojej babci.

_________________
Pozdrawiam,
Marek D.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 mar 2020, 21:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 kwi 2009, 17:30
Posty: 4345
Bronisław Dobrogojski ur. 14-09-1869 r. w Biskupicach, parafia Grodziszczko pow. Środa,
miał siostrę Wandę Zofię, urodzoną 28-03-1875 r. w Komorzu (Prusinowie) parafia Kretków.
Miejsce urodzenia jest tak dziwnie zapisane, że trudno ze 100. % pewnością określić, w której z tych miejscowości się urodziła.

O Wandzie Zofii z Dobrogojskich w dziale Opracowania znajduje się ciekawy artykuł Generał Kazimierz Grudzielski, napisany przez Michała Pawełczyka.

Mnie Dobrogojscy interesują za przyczyną wpisów chrztów, ślubów i zgonów członków tej rodziny w księgach metrykalnych czterech parafii,
położonych w granicach Gminy Dominowo. Są to: Bagrowo, Giecz, Grodziszczko i Murzynowo Kościelne.

_________________
Pozdrawiam Danka


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL