Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 14 gru 2018, 23:07

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 08 wrz 2018, 10:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lip 2013, 23:08
Posty: 722
Poszukuję kontaktu z potomkami tej pary:
Antoni-Łukasz JAKUBOWSKI (+1777) i Magdalena z PAWŁOWSKICH (+1810)

Myślę, że mogą być w Wielkopolsce, na Kujawach, a także w okolicach Warszawy.

Wciąż szukam też aktu ślubu ww. Antoniego-Łukasza i Magdaleny (przedział czasu: 1720-1745)
(Nie ma go u Dworzaczka. Nie ma w wielu przejrzanych księgach. Para przenosiła się wielokrotnie po Wielkopolsce, trudno domyślić się, gdzie mogli ślubować....)

Miło będzie, jeśli odezwą się nieznani dotychczas krewni.

_________________
- Krystyna
..................................................................................................................
z Kujaw, Pałuk i okolic Gniezna i Poznania:
Domański, Wegner, Radtke, Siwka, Ciesielski, Lewandowski, Moliński, Proch, Garczyński, Jakubowski, Pawłowski, Matuszkiewicz;
a z okolic Warszawy i Kutna: Hagenmeister, Krasnodębski, Garliński


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 wrz 2018, 10:49 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lip 2013, 23:08
Posty: 722
Krewnymi mogą być potomkowie dzieci Antoniego-Łukasza i Magdaleny Jakubowskich, tj.:

1. Magdaleny Jakubowskiej (*ok. 1740) i Szymona Starzeńskiego

2. Antoniego Jakubowskiego (*1747) i Katarzyny Brochwickiej

3. Eleuteriusza-Macieja Jakubowskiego (*1757) i Apolonii N.

4. Michała-Mateusza Jakubowskiego (*1759) i Małgorzaty Mulson
-- to moi przodkowie.
Nie znam losów dwojga ich dzieci: Marianny-Teresy (*1791) i Andrzeja (*1798).

Natomiast syn Izydor-Jan (*1796) to mój przodek, wraz z Marianną Garczyńską (*1798).
Drugą jego żoną była Marianna Krzycka (*1808).



Niewykluczone, że Antoni-Łukasz i Magdalena mieli więcej dzieci (Jan? Brygida? Ignacy?).
Chętnie się o nich dowiem.
A krewni mogą liczyć na wzajemność.

_________________
- Krystyna
..................................................................................................................
z Kujaw, Pałuk i okolic Gniezna i Poznania:
Domański, Wegner, Radtke, Siwka, Ciesielski, Lewandowski, Moliński, Proch, Garczyński, Jakubowski, Pawłowski, Matuszkiewicz;
a z okolic Warszawy i Kutna: Hagenmeister, Krasnodębski, Garliński


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 wrz 2018, 20:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3332
Lokalizacja: Poznań
Antoni Jakubowski chorąży - żołnierz regimentu, syn Łukasza Jakubowskiego cześnika Vendensis? (nie znalazłem takiej miejscowości) i Katarzyna Bruchwicka (czasami zapisywana jako Brukwicka - Bruchwiccy/Brukwiccy byli burmistrzami poznańskimi), ślub w kościele św. Marii Magdaleny w Poznaniu 8.10.1772r. Świadkowie : Szymon Starzęcki i jego żona Magdalena z Jakubowskich oraz Justyna Eyberlina (Eyberle również był burmistrzem).
Poszukam potomków, ale być może byli chrzczeni w innej parafii.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 wrz 2018, 06:26 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 1153
Lokalizacja: Poznań
Vendensis: miasto na Łotwie - Kieś https://pl.wikipedia.org/wiki/Kie%C5%9B
Biskupi wendeńscy: https://pl.wikipedia.org/wiki/Biskupi_inflanccy,_wende%C5%84scy_i_inflancko-pilty%C5%84scy

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Kiedy człowiek osiąga dorosłość? Kiedy wie, że ma rację, ale daje sobie spokój z udowadnianiem na siłę ludziom, że są w błędzie.
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 wrz 2018, 09:27 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3332
Lokalizacja: Poznań
Dzięki Pawle, przyda mi się to do indeksowania - czyli był to cześnik wendencki.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 wrz 2018, 11:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 lut 2013, 22:28
Posty: 570
Lokalizacja: Wrocław
Zwrócę Waszą uwagę na jeden regestr z Dworzaczka:
Grodzkie i ziemskie > Wałcz
3151 (Nr. 94) 1767
G. Łukasz-Antoni Jakubowski i Magdal. Powałkowska z II małż. dożyw. (f. 198v)

Zapewne z tych ksiąg i z tego zespołu:
https://szukajwarchiwach.pl/53/22/0#tabZespol

Ostrożnie wnoszę, że Magdalena była drugą żoną Łukasza-Antoniego.

Poza tym:
Grodzkie i ziemskie > Gniezno > Część 1
15424 (Nr. 109) 1782
Maciej Jakubowski, s. ol. Antoniego Łukasza Jakubowskiego, m. 1. 22 porcję spadkową po ol. ojcu ceduje Szymonowi Starzeckiemu (f. 107)

_________________
Z rewerencjami
Piotr Lis

Burzyński i Kotecki (Kociałkowa Górka, Czerlejno)
Błażejewski (Krzywiń), Dubisz (Strzyżew, Bieżyń)
Baranowski (Jurkowo, Rąbiń), Bukowiecki (Jurkowo)
Szuleta (Wrząca i Racławice), Kurzawa (par. Goszcz i Giżyce)


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 wrz 2018, 18:16 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lip 2013, 23:08
Posty: 722
@ Henryk
Henryk Krzyżan napisał(a):
Antoni Jakubowski chorąży - żołnierz regimentu, syn Łukasza Jakubowskiego cześnika Vendensis? (nie znalazłem takiej miejscowości) i Katarzyna Bruchwicka (czasami zapisywana jako Brukwicka - Bruchwiccy/Brukwiccy byli burmistrzami poznańskimi), ślub w kościele św. Marii Magdaleny w Poznaniu 8.10.1772r. Świadkowie : Szymon Starzęcki i jego żona Magdalena z Jakubowskich oraz Justyna Eyberlina (Eyberle również był burmistrzem).
Poszukam potomków, ale być może byli chrzczeni w innej parafii.

Zapis tego ślubu jest u Dworzaczka. Nie podał tylko Justyny - świadka; jak wiadomo, notował tylko "szlachetnych" (zapewne tych, co do których nie miał wątpliwości). Ciekawe, jaki był status Eyberlów.
Nie znam ksiąg poznańskich, więc z nich nie mam danych.
Jeśli będziesz mógł podrzucić mi coś o Bruchwickich/Brukwickich, będę wdzięczna.
Jakże różnie są pisani..., podobnie jak Starzeńscy. Ci ostatni także np. jako Starzęccy, Starzeccy, Starzyńscy etc.

Natomiast ten Antoni z Katarzyną mieszkali później w par. Parchanie k. Inowrocławia, gdzie zmarła najpierw Katarzyna, kilka lat później Antoni. On poch. w kośc. par.

@ Paweł
Tak, chodzi o to odniesienie.

@ Piotr
Od Dworzaczka zebrałam wszystkie zapisy dot. Jakubowskich i Pawłowskich.
Jakubowskich jest mało.
Za to Pawłowskich wielkie mnóstwo. Pobawiłam się w układankę wg regestów TD i wyszło mi kilka różnych rodów (różnie się "wołających" i różnie "pieczętujących").

Zatem, mam też te wspomniane zapisy.

Ten
pietrzepawle napisał(a):
Zwrócę Waszą uwagę na jeden regestr z Dworzaczka:
Grodzkie i ziemskie > Wałcz
3151 (Nr. 94) 1767
G. Łukasz-Antoni Jakubowski i Magdal. Powałkowska z II małż. dożyw. (f. 198v)

Zapewne z tych ksiąg i z tego zespołu:
https://szukajwarchiwach.pl/53/22/0#tabZespol

Ostrożnie wnoszę, że Magdalena była drugą żoną Łukasza-Antoniego.
, więc ten lekko mnie zdetonował. Bo inna pisownia nazwiska Magdaleny (to jedyny taki u niej przypadek), a ten zapisek: "z II małż." interpretowałam jako że "z drugiej strony" i że pominięto zapisanie "z jednej strony". Domyślam się, że cały wpis był niedbały. Nie będzie łatwo go sprawdzić, bo księgi wałeckie nie są opublikowane w sieci. Dzięki za ich wskazanie!
I dziękuję za sugestię, że może to oznaczać 2. małżeństwo Antoniego-Łukasza. Tej interpretacji nie brałam pod uwagę, nigdzie nie znalazłam podobnej (natomiast Magdalena wyszła ponownie za Kozaneckiego).

Na Antonim-Łukaszu kończą się moje dane dot. linii Jakubowskich. Nie wiem nic o jego przodkach.
Rodzina małżonków Jakubowskich (Ant.-Łuk. + Magdalena i dzieci) wędrowała od Wałcza na północy po Ostrzeszów na południu... Byli w Poznaniu, k. Pleszewa, w Gnieźnie i okolicach, k. Mogilna, k. Pakości, k. Barcina, k. Inowrocławia, k. Bydgoszczy, k. Ostrzeszowa, a znani mi potomkowie k. Grodziska i... k. Warszawy. Spory rozrzut...

pietrzepawle napisał(a):
Poza tym:
Grodzkie i ziemskie > Gniezno > Część 1
15424 (Nr. 109) 1782
Maciej Jakubowski, s. ol. Antoniego Łukasza Jakubowskiego, m. 1. 22 porcję spadkową po ol. ojcu ceduje Szymonowi Starzeckiemu (f. 107)
To mój Mateusz (nie używał chyba później pierwszego imienia Michał, a zapisywany bywał to jako Mateusz, to jako Maciej).
Ten wpis daje wiele do myślenia. Zwłaszcza w świetle dalszych, znanych mi losów obu panów...

Dziękuję Wam za zainteresowanie tematem!
Może znajdzie się coś jeszcze. Mam taką nadzieję.

Pozdrowienia dla Wszystkich Panów

_________________
- Krystyna
..................................................................................................................
z Kujaw, Pałuk i okolic Gniezna i Poznania:
Domański, Wegner, Radtke, Siwka, Ciesielski, Lewandowski, Moliński, Proch, Garczyński, Jakubowski, Pawłowski, Matuszkiewicz;
a z okolic Warszawy i Kutna: Hagenmeister, Krasnodębski, Garliński


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 wrz 2018, 19:50 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3332
Lokalizacja: Poznań
Eyberlowie, Brukwiccy i inni znamienici mieszczenie są oznaczeni jako nobilis w tej parafii, choć szlachtą wcale nie byli. Nie pamiętam w tej chwili jakie mieli zawody, będę jednak miał to na uwadze. Pełnili za to różne ważne funkcje w mieście. Tylko osoby zapisane jako Generosus, Magnificus i Illustris zapisuję w indeksach jako szlachtę, bo w końcu okazało by się, że w ówczesnym Poznaniu mieszkała sama szlachta. Już kiedyś o tych poznańskich nobilis pisaliśmy.
Wojtek Lis napisał o tym w poniższym wątku.
viewtopic.php?f=2&t=17290
W podanym przeze mnie ślubie Starzęcki jest rzeczywiście zapisany jako Starzecki i tak wpisałem w indeksach.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 wrz 2018, 20:40 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lip 2013, 23:08
Posty: 722
Cytuj:
Starzęcki jest rzeczywiście zapisany jako Starzecki
w zapisach łacińskich na ogół latynizowano nazwiska i nazwy, więc pisano bez "ogonków".
Ze Starzeńskimi jest prawdziwy "meksyk". Ileż wersji napotkałam. Też z "r" zamiast "rz".

A tytulatura? Od Illustris czy Generosus po nawet Honestus (sic! - 1x u Jana). Albo lapidarnie: Civis (także u zmarłych dzieci).
Pewnie skrybowie sugerowali się aktualną sytuacją majątkową... albo "ot tak", wg widzimisię.

_________________
- Krystyna
..................................................................................................................
z Kujaw, Pałuk i okolic Gniezna i Poznania:
Domański, Wegner, Radtke, Siwka, Ciesielski, Lewandowski, Moliński, Proch, Garczyński, Jakubowski, Pawłowski, Matuszkiewicz;
a z okolic Warszawy i Kutna: Hagenmeister, Krasnodębski, Garliński


Ostatnio edytowano 10 wrz 2018, 00:57 przez Krystyna z Kujaw, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 wrz 2018, 22:21 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3332
Lokalizacja: Poznań
W księgach par. św. MM są dosyć dokładne dane, szczególnie przy ślubach. Wpisujący pisał nawet w jakich miejscowościach się urodzili i do jakiej parafii należeli. Np. Jan Gall urodził się w Paryżu we Francji. Przy szlachcie raczej tylko tytuły, które niewiele mówią, bo np. kasztelan santocki wcale nie musiał się urodzić w Santoku, a nawet w nim nie być, bo był to tylko tytuł honorowy, wiążący się oczywiście z odpowiednią kasą :-)

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Ostatnio edytowano 10 wrz 2018, 21:55 przez Henryk Krzyżan, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 wrz 2018, 00:37 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lip 2013, 23:08
Posty: 722
Cytuj:
... np. kasztelan santocki wcale nie musiał się urodzić w Santoku...

No, tak. Nawet niekiedy nie musiał tam mieszkać...
A kasztelania kasztelanii nierówna :)
Miały różną rangę.

Jeśli chodzi o szczegółowość wpisów w księgach, to dotychczas najbardziej precyzyjne znalazłam we Lwowie (i w ogóle w Galicji) w XIX w. W każdym wpisie - info o trzech pokoleniach!*) Absolutnie fantastyczne. I na ogół pisane ładnym, wyrobionym pismem.

-------------
*) przy chrztach i ślubach. Przy zgonach na ogół 2 pok.

_________________
- Krystyna
..................................................................................................................
z Kujaw, Pałuk i okolic Gniezna i Poznania:
Domański, Wegner, Radtke, Siwka, Ciesielski, Lewandowski, Moliński, Proch, Garczyński, Jakubowski, Pawłowski, Matuszkiewicz;
a z okolic Warszawy i Kutna: Hagenmeister, Krasnodębski, Garliński


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: DankaW i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL