Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 19 wrz 2019, 11:51

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 lip 2019, 22:23 
Offline

Dołączył(a): 31 lip 2018, 08:23
Posty: 2
Przede wszystkich, z uwagi na pierwszy mój post na tym forum, chciałbym się ze wszystkimi serdecznie przywitać.
Korzystając z okazji pragnę poprosić bardziej doświadczone ode mnie Koleżeństwo o pomoc w sprawie interpretacji dwóch dokumentów dotyczących mojego pradziadka, Jana Królczyka (1892-1975).
Mam w domu jego akt zgonu wystawiony bezpośrednio po jego śmierci, który kiedyś dostałem od Babci. Wynika z niego, że Jan urodził się 30.10.1892 r. w Gorzuchowie koło Kłecka, a jego rodzicami byli Jakub Królczyk i Rozalia z domu Chojnacka.
Tymczasem przedwczoraj w USC Luboń dotarłem do aktu ślubu Jana Królczyka. Tutaj widnieją następujące informacje: data i miejsce urodzenia: 19.10.1892 r. (Gorzuchowo), rodzice: Michał Królczyk i Marianna z domu Dąbrowska.
Dane zatem dość mocno się od siebie różnią.
Sprawdziłem na Szukaj w Archiwach urodzenia z 1892 r. z Kłecka (obwód wiejski) i wychodzi, że rzeczywiście w odstępstwie od siebie kilku dni w Gorzuchowie urodziło się w październiku 1892 r. dwóch różnych Janów Królczyków. Potwierdzają to też zapisy z parafialnej księgi urodzin (kiedyś na Familysearch były w wolnym dostępie i kilka stron sobie zapisałem w komputerze)
W jednym z dokumentów z całą pewnością wpisano omyłkowo dane tego drugiego Jana Królczyka. I tu moje pytanie: któremu dokumentowi bardziej zaufać? Za wszelkie sugestie byłbym ogromnie zobowiązany.

Pozdrawiam serdecznie
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lip 2019, 05:32 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 3691
Lokalizacja: Poznań
Witam,
Akt zgonu jest wystawiany m.in. na podstawie Dowodu Osobistego, więc jako rodzice musieli tam figurować Jakub i Rozalia Chojnacka. Poza tym babcia musiała znać imiona swoich dziadków, o ile nie był to akt zgonu jej teścia, ale nawet wtedy rodzina wniosła by zastrzeżenia co do prawidłowości wpisu, bo jakieś dzieci pewnie przeżyły Jana Królczyka. Akt zgonu przed podpisaniem, osoba zgłaszająca musi przeczytać.
Jan miał pewnie jakieś rodzeństwo, jeśli znasz imiona, to możesz odszukać ich akty urodzenia, to ostatecznie potwierdzi rodziców.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lip 2019, 09:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 04 sty 2010, 20:38
Posty: 858
Lokalizacja: zachodniopomorskie
Krzysztofie,
tak na marginesie,podejrzewam , że Jakub i Michał mogli byc braćmi ,
lub bliska rodziną,obydwaj pochodza a tej samej parafii,
a przy Janie Kantym (Chrzest) ,synu Michała ,
widnieje dopisek o ślubie z Rozalią Wozną ,
a to chyba , żona Jana syna Jakuba,
więc może ksiądz wpisał pomyłkowo?
Musisz dokładnie wszystko przeanalizować.
Tak jak Heniu pisze ,dokumenty ,rodzeństwo,
dotrzesz do sedna.

I.
Jan Królczyk ur.1892., syn Jakuba,żona Rozalia Wozna
Biogram:
Opracowanie Benedykt Wieloch; informacja CAW i AP w Poznaniu, Zarząd ZBOWiD Poznań,
oraz na podstawie przekazu wnuka Józefa Ratajaka; Tablica pamiątkowa – W hołdzie walczącym Powstańcom Wielkopolskim z parafii św. Andrzeja Apostoła w Komornikach]
http://zolnierzewolnosci.pl/portal/pl/Krolczyk_Jan.html

poniżej błędnie podana data dzienna urodz.
urodzenie: 1892.10.20 Gorzuchowo, pow. Gniezno
data śmierci: 1975.08.22
miejsce pochówku: Komorniki
ojciec: Jakub
jednostka: Straż Ludowa
http://powstancywielkopolscy.pl/pl/search

Parafia katolicka Kłecko, wpis 21 / 1868
Jacobus Krolczyk (24 lat)ur.ok.1844r. kawaler z Zakrzewa par.Sławno
Rosalia Chojnacka (15 lat) panna z Gorzuchowa
27.09.1868r
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=766718

http://www.basia.famula.pl/
Kłecko (par. rzymskokatolicka) -
potomstwo Jakuba i Rozali
urodz.w Gorzuchowie:

1.Franciszek- rok 1873 -zmarł 3 mieś.1873
2.Walentyna ur.1875r.mąz Władysław Grajek ślub 1893.par.Kłecko
3.Marianna -ur.1877-zm.1878r.
4.Stanisława ur.1880r.mąz Wojciech Wydra ,ślub par.Kłecko 1902r.
5.Karol ur.1882
6.Leonora 1885
7.Wincent 1887r.
8.Kazimierz 1890
9.Jan 1892
scan urodz.
https://szukajwarchiwach.pl/53/1870/0/1 ... sI2I_WcoFQ
chrzest
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=766718
10.Władysław 1895r.
11.Michał 1897r.

II.
Jan Królczak ur.1892r.
rodzice:Michał Królczyk(Krulczyk) i Marianna Dąbrowska(Dombrowska)
mieszkaja i rodz się ich potomstwo:
w 1875r. w Turostowo par.Kiszkowo ,
Ujazd 1877, 1882
Myszki -1883
Sławno-1887,1889, par.Komorowo
1892r.Gorzuchowo
ur.Jan Królczyk syn Michała i Marianny Dąbrowskiej
https://szukajwarchiwach.pl/53/1870/0/1 ... UzjQISuB1Q

ślub 26.luty 1922r.Komorniki,żona Rozalia Wozna

chrzest -imiona:Jan Kanty i wpis o slubie
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cat=766718

Parafia katolicka Sławno, wpis 13 / 1870
Michael Królczyk (20 lat) ur.ok.1850
ojciec: Andreas Królczyk , matka: Antonina Mielcarek
Marianna Dąbrowska (18 lat) 
ojciec: Lucas Dąbrowski

Parafia katolicka Sławno, wpis 11 / 1850
Andreas Królczyk (45 lat, wdowiec) 
Antonina Mielcarek (30 lat) 

_________________
Błachowiak ,Maćkowiak,Powała,Kasprzak,Boiński, okol.Gębic pow.Mogilno
Turtoń,Paplaczyk,Lisiak okol.Obornik Wlkp,Objezierze

Szukam :
Zgonu
2x pra, Franciszki Powała zd.Kasprzak ur.1842r.Myślątkowo (Gębice),mąż Bartłomiej Powała


Pozdrawiam
Ela


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lip 2019, 22:52 
Offline

Dołączył(a): 31 lip 2018, 08:23
Posty: 2
Dziękuję serdecznie Wam obojgu za odpowiedź i sugestie!
Henryku, Twoja opinia brzmi bardzo przekonująco, zwłaszcza w kwestii konieczności przedłożenia dowodu osobistego zmarłego przy sporządzaniu aktu zgonu. Jedna rzecz mnie tu tylko, w jakimś sensie, niepokoi: na akcie ślubu Jana Królczyka z Rozalią Woźną z 1922 r. (ówczesny USC Fabianowo, dziś do wglądu w USC Luboń) jako rodzice występują Michał i Marianna, a nie Jakub i Rozalia. Ktoś te dane musiał podać, a Jan Królczyk je na końcu podpisał. Naprawdę nie wiem, co o tym wszystkim myśleć myśleć :).
A na pewno jest to akt ślubu moich pradziadków, gdyż prababcia nazywała się Rozalia Woźna, w dodatku koło jej nazwiska została później dodana informacja o dacie jej śmierci (data jest poprawna).
Mój jeszcze żyjący Dziadek, syn Jana i Rozalii, rocznik 1926, będący w doskonałej formie i mający jak na swój wiek całkiem dobrą pamięć, nie pamięta niestety imienia swego dziadka, ojca Jana, który zmarł na długo przed jego przyjściem na świat. Jest ostatnim z rodzeństwa, więc ta droga jest już raczej zamknięta.
Elu - ogromnie Ci dziękuję za te wszystkie dane. Nie wszystkie zapisy były mi znane, więc moja wdzięczność jest tym większa. Jakub i Michał Królczykowie byli kuzynami, więc na szczęście - gdybym jednak musiał zmienić dane w drzewie (na razie mam wpisanego Jakuba) - liczba zmian będzie niewielka.
Spróbuję teraz dotrzeć do oryginału aktu zgonu Jana Królczyka w USC Poznań, może to coś da. Niestety nie ma szans na dotarcie do księgi małżeństw parafii Komorniki, gdzie w 1922 r. moi pradziadkowie brali ślub. Jak powiedział proboszcz - księgi z okresu międzywojennego zostały zniszczone przez wojsko niemieckie stacjonujące w budynku probostwa w okresie II wojny.
Raz jeszcze dziękuję i serdecznie pozdrawiam
Krzysztof Królczyk


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL